Claude Monet (fotografas Nadaras)

Monet Claude (Klodas Mon) 1840 11 14Paryžius 1926 12 05Giverny (Eureʼo departamentas), prancūzų tapytojas. Peizažistas. Vienas impresionizmo pradininkų. 1858–59 mokėsi Havre pas E. Boudiną, 1859–60 – Suisse’o akademijoje, 1862–63 – pas Charlesʼį Gleyre’ą (1806–74) Paryžiuje. Bendravo su P. A. Renoiru, A. Sisley, J. F. Bazille’iu, P. Cézanne’u.

Kūryba

Ankstyvajam kūrybos laikotarpiui įtakos turėjo E. Boudino, J. B. Jongkindo peizažai, É. Manet ir G. Courbet kūryba; tapė peizažus, daugiausia Paryžiaus, Bretanės apylinkių. 1864 nutapė paveikslą Įspūdis. Saulės patekėjimas, iš šio paveikslo pavadinimo (prancūzų kalba impression – įspūdis) 1874 kilo impresionizmo terminas. Jau ankstyvuosiuose kūriniuose (Dama žaliu apdaru, Pusryčiai ant žolės, abu 1866) atsirado plenerinės tapybos pradmenų, daug dėmesio skiriama šviesos atspindžiams. Tapė impresionistų pamėgtus motyvus: miesto peizažus (Kapucinų bulvaras), upes su laivais, tiltus (Argenteuil’aus tiltas, abu 1874), geležinkelio stotis (nutapė 12 Saint‑Lazare’o stoties paveikslų, 1877). Peizažuose (Alyvų krūmas saulėje, Tuopos ant Epte’o kranto, abu 1892) perteikė šviesos, oro, saulės spindulių sukeltus efektus; paveiksluose atsisakė spalvų kontrastų, daiktų aiškių siluetų.

C. Monet. Saint‑Denis gatvė, birželio 30 šventė (aliejus, 1878, Dailės muziejus Rouene)

1880–90 sustiprėjo kūrybos dekoratyvinės tendencijos, fragmentiškumas (Uolos prie Varengeville’io 1882). Sukūrė savitą tapymo sistemą – vienu metu tapė keletą paveikslų. Studijavo apšvietimo įtaką daiktų lokaliai spalvai, todėl tą patį objektą tapė keliasdešimt kartų įvairiu paros laiku, net mažiausius šviesos kitimus fiksavo paveikslų serijose (Šieno kupetos 1890–91, Roueno katedra 1892–95, Waterloo tiltas 1903–04).

Vėlyvajai kūrybai įtakos turėjo japonų meistro K. Hokusai medžio raižiniai, tapyba; kūrybos pagrindine tema tapo tvenkiniai su vandens lelijomis (Lelijos 1916). Nutapė eskiziškų kontrastingų spalvų tapybos kūrinių, artimų sienų tapybai. Sukūrė eskizų Luvro oranžerijų salių dekoratyviniams pano. C. Monet kūryba turėjo įtakos É. Manet, P. A. Renoirui, C. Pissarro.

1980 įkurtas C. Monet fondas, jam priklausantys dailininko namas ir sodas Giverny (Eureʼo departamentas) atviri lankytojams.

1664

C. Monet. Du gluosniai (fragmentas; aliejus, 1914–26, Orangerie muziejus Paryžiuje)

C. Monet. Rytas prie gluosnių (fragmentas; aliejus, 1914–26, Orangerie muziejus Paryžiuje)

C. Monet. Žali atspindžiai (fragmentas; aliejus, 1914–26, Orangerie muziejus Paryžiuje)

C. Monet. Debesys (fragmentas; aliejus, 1914–26, Orangerie muziejus Paryžiuje)

C. Monet. Debesys (fragmentas; aliejus, 1914–26, Orangerie muziejus Paryžiuje)

C. Monet. Debesys (fragmentas; aliejus, 1914–26, Orangerie muziejus Paryžiuje)

C. Monet. Besileidžianti saulė (fragmentas; aliejus, 1914–26, Orangerie muziejus Paryžiuje)

C. Monet. Besileidžianti saulė (fragmentas; aliejus, 1914–26, Orangerie muziejus Paryžiuje)

C. Monet gyvenamojo namo Giverny (Eureʼo departamentas) interjero fragmentas

vandens lelijų tvenkinys C. Monet sode Giverny (Eureʼo departamentas)

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką