Donatello
Donatello (Donatèlas), tikr. Donato di Niccolò di Betto Bardi 1386Florencija 1466 12 13Florencija, italų skulptorius. Ankstyvojo Renesanso atstovas. Florencijos mokyklos atstovas. Vienas pirmųjų Renesanso skulptorių, paskatinusių skulptūros rūšių ir formų esminius pokyčius. 1404–07 mokėsi ir dirbo L. Ghiberti dirbtuvėje Florencijoje, 1423–34 ir 1457–61 dirbo Sienoje, 1430–33 Romoje, 1444–53 Paduvoje.
Donatello. Šv. Jurgis (marmuras, 1415–17, Nacionalinis Bargello muziejus Florencijoje)
Sukūrė dekoratyvinių apvaliųjų skulptūrų ir reljefų, pavienių statulų, paminklų, antkapių, skulptūrinių portretų. Ankstyvosios kūrybos (statula Dovydas 1408) gotikinę raišką (sąlygiškos formos, smulkus linijinis ritmas) ilgainiui pakeitė renesansinė: individualizuoti, pasaulietiški, dažnai herojiniai personažai, formų tikroviškumas, plastiškumas (Šv. Morkaus, 1409–13, Šv. Jurgio, 1415–17, pranašų, 1416–35, statulos Florencijos katedroje); harmoningo renesansinio žmogaus fizinis ir dvasinis grožis perteiktas statuloje Dovydas (apie 1440). Reljefuose (Puota pas Erodą 1427, Sienos katedroje; Apreiškimas 1428–33, Šv. Kryžiaus bažnyčioje Florencijoje; Florencijos katedros sakyklos, 1433–49, Šv. Antano Paduviečio bazilikos Paduvoje didžiojo altoriaus; 1446–50) susiklostė naujas vaizdavimo būdas: linijine perspektyva, planų ir formų kaita sukuriama erdvės iliuzija.
Sukomponavo naujo tipo – priesieninį – antkapį iš skulptūrinių ir architektūrinių elementų (antipopiežiaus Jono XXIII antkapis Šv. Jono baptisterijoje Florencijoje, architektas Michelozzo di Bartolomeo, 1427), sukūrė pirmąjį Renesanso epochos pasaulietinį paminklą – raito kondotjero Gattamelatos Paduvoje (1447–53). Vėlyvieji Donatello kūriniai (Marija Magdalietė, apie 1455, Judita ir Holofernas 1455–60) ekspresyvūs, dramatiški.
917