G. L. Bernini. Autoportretas (aliejus, apie 1623, Borgheseʼs galerija Romoje)
Bernini Gian Lorenzo (Giovanni Lorenzo, Džanas Lorencas arba Džovanis Lorencas Bernnis) 1598 12 07Neapolis 1680 11 28Roma, italų skulptorius, architektas. Žymiausias baroko atstovas Italijoje. Mokėsi pas tėvą skulptorių ir tapytoją Pietro Bernini (1562–1629). Atvykęs į Romą tapo kardinolo Scipione’s Borghese’s (1577–1633) globotiniu, jo užsakymu sukūrė vienas raiškiausių barokinių skulptūrų (dabar eksponuojamos Borgheseʼs galerijoje Romoje). 1623 kardinolą Maffeo Barberini išrinkus popiežiumi (Urbonas VIII) G. L. Bernini tapo svarbiausiu Romos menininku.
G. L. Bernini. Skulptūrinė grupė Šv. Teresės regėjimas Švč. Mergelės Marijos Nugalėtojos bažnyčioje Romoje (marmuras, 1652)
Skulptūra
Ankstyvosios religinės, mitologinės tematikos marmuro skulptūros (Dovydas 1623, Apolonas ir Dafnė 1625) pasižymi raiškia plastika, judesio veržlumu, jausmo įtampa, ekspresija, kartais peraugančia į mistinę egzaltaciją (Šv. Teresės regėjimas Švč. Mergelės Marijos Nugalėtojos bažnyčioje Romoje, 1652). Skulptūriniai portretai (kardinolo Scipione’s Borghese’s, 1632, Modenos didiko Francesco d’Este’s, 1647, Liudviko XIV, 1665) gausiai dekoruoti, juose realistiškai perteikta vaizduojamo žmogaus individualybė. Skulptūras kūrė iš bronzos, balto ir spalvoto marmuro, stiuko, vėliau jas auksavo, dažė. G. L. Bernini suformavo paradinio portreto ir alegorinėmis figūromis puošto antkapinio paminklo (popiežiaus Urbono VIII Šv. Petro bazilikoje, 1647) barokinius tipus.
G. L. Bernini. Bakchanalija: Vaikai erzina fauną (fragmentas; marmuras, apie 1616–17, Metropolitano meno muziejus Niujorke)
G. L. Bernini. Bakchanalija: Vaikai erzina fauną (marmuras, apie 1616–17, Metropolitano meno muziejus Niujorke)
Architektūra
Brandžiausi architektūros kūriniai – Kvirinalio Šv. Andriejaus bažnyčia Romoje (1658) ir Šv. Petro aikštės Vatikane ovalinė kolonada (1657–67). Kiti projektai: bronzinis baldakimas Šv. Petro bazilikoje (su skulptoriumi F. Duquesnoy, 1633), Karališkieji laiptai, jungiantys Apaštališkuosius rūmus ir Šv. Petro baziliką (1666). G. L. Bernini sukūrė ir brandžiojo baroko skulptūrinio fontano tipą; didingi, plastiški, net iliuziški fontanų ansambliai (Barberini aikštėje – Tritono, 1637, Navonos aikštėje – Keturių upių, 1651) prisidėjo prie Romos architektūrinio vaizdo formavimo. Statiniai didingi, gausiai dekoruoti, dinamiškų formų. Kūryba turėjo įtakos 17–18 a. Europos architektūrai ir skulptūrai.
G. L. Bernini. Baldakimas Šv. Petro bazilikoje Vatikane (su skulptoriumi F. Duquesnoy, 1633)
Atminimo įamžinimas
G. L. Bernini atminimas įamžintas Italijos banko išleistame 50 000 lirų banknote (apyvartoje 1992–2001).
917
2271