Henry Ford
Ford Henry (Henris Fòrdas) 1863 07 30Springwells Township (prie Detroito, Mičigano valstija) 1947 04 07Dearborn (Mičigano valstija), Jungtinių Amerikos Valstijų inžinierius konstruktorius ir pramonininkas.
Išsilavinimas ir verslo veikla
Baigęs Detroito mechanikų mokyklą 1891 pradėjo dirbti bendrovėje Edison Illuminating Co. Detroite. 1896 sukonstravo savo pirmąjį automobilį. 1903 su kitais investuotojais įkūrė bendrovę Ford Motor Company, dirbo joje vyriausiuoju inžinieriumi (konstravo Ford markės automobilius), 1906–1919 ir 1943–1945 bendrovės prezidentas. Pirmasis bendrovės gamyklose pritaikė masinės srovinės gamybos sistemą (fordizmas), paremtą surinkimo konvejeriu (įdiegtas 1913), įvedė penkių dienų darbo savaitę, penkių Jungtinių Amerikos Valstijų dolerių minimalų dienos darbo užmokestį, kad pritrauktų į įmonę ir ilgam išlaikytų geriausius darbininkus (iki tol dėl nuobodaus ir pasunkėjusio darbo įmonėje buvo dažna darbuotojų kaita). Teigė, kad jo siūlomi gamybos ir darbo organizavimo metodai visuomenę gali paversti gausos ir socialinės harmonijos visuomene. 1926 pirmasis pavartojo terminą masinė gamyba, 20 a. 5 dešimtmetyje – automatizacija.
Henry Ford (apie 1919)
Visuomeninė, politinė, labdaringa veikla
Henris Fordas sėdi savo pirmajame automobilyje (1892)
Pacifistas, nepritarė Jungtinių Amerikos Valstijų dalyvavimui pasauliniuose karuose. 1915 subūrė pacifistų grupę Ford Peace Ship, kuri mėgino tarpininkauti kariaujančioms šalims. 1918 Mičigano valstijos senatorius. 1929 su Th. A. Edisonu Detroite įkūrė Edisono institutą (dabar Henrio Fordo muziejus). 1936 su sūnumi Edseliu Fordu (1893–1943) įsteigė labdaros fondą.
Knygos
Parašė knygas: Mano gyvenimas ir veikla (My Life and Work 1922, lietuvių kalba 2019), Šiandien ir rytoj (Today and Tomorrow 1926), Edisonas, kokį jį pažinojau (Edison as I Knew Him 1930), Judėjimas į priekį (Moving Forward 1930).
-Henris Fordas; -Henry Ford