Kazimir Malevič
K. Malevič. Autoportretas (aliejus, 1933, Rusų muziejus Sankt Peterburge)
Malevič Kazimir (ukr., rus. Казимир Малевич; Kazimiras Malèvičius), Kazimierz Malewicz 1878 02 23prie Kyjivo 1935 05 15Leningrad (dabar Sankt Peterburgas), ukrainiečių tapytojas, meno teoretikas. Lenkų kilmės. Dirbo ir kūrė Rusijoje. Suprematizmo pradininkas. 1904–05 mokėsi Maskvos tapybos, skulptūros ir architektūros mokykloje, 1905–10 – Fiodoro Rerbergo studijoje Maskvoje. 1919–22 dėstė Vitebsko liaudies dailės mokykloje, 1923–27 Leningrado meninės kultūros instituto direktorius. Ankstyvajai kūrybai būdinga kubofuturistinis stilius – žmonių figūros supaprastintos iki kūgio ar cilindro formos (Rugiapjūtė 1911, Medkirtys 1911–12). 1915 futuristų parodoje 0, 10 eksponavo pirmąją suprematistinių kūrinių seriją (Juodas kvadratas baltame fone 1913), paskelbė manifestą Nuo kubizmo ir futurizmo prie suprematizmo: Naujasis realizmas tapyboje (Ot kubizma k suprematizmu: Novyj živopisnyj realizm), įtvirtino menotyroje suprematizmo terminą.
K. Malevičiaus suprematistinei kūrybai būdinga paprastų geometrinių formų (kvadrato, skritulio, susikertančių linijų) dėstymas grupėmis plokštumoje, ryškūs, kontrastingi spalvų deriniai. Kūrinys suvokiamas kaip abstrakčių formų konstrukcija. Tapybos kūrinių plokštumoje sukūrė trečiąją dimensiją. Erdvė jo kūriniuose asimetriška, judesys perteikiamas įstrižainėmis; siekė pavaizduoti greitį, skrydį, energiją, sukurti bedaiktės erdvės įspūdį (Suprematistinė kompozicija: Skrendantis lėktuvas 1914–15, Suprematistinė kompozicija, išreiškianti bevielės telegrafijos pojūtį 1915). Naudodamas dviejų skirtingų atspalvių baltą spalvą, kur išnyksta kontūrai, nutapė paveikslų seriją Baltas kvadratas baltame fone (1918).
K. Malevič. Suprematistinis paveikslas (aliejus, 1915, Stedelijko muziejus Amsterdame)
K. Malevič. Valstiečio galva (aliejus, 1928–32, Rusų muziejus Sankt Peterburge)
Didėjant sovietinės valdžios politiniam spaudimui grįžo prie daiktiškosios tapybos (Moters portretas 1930, Autoportretas 1933, Bėgantis žmogus 1932–34). Sukūrė scenovaizdžių (M. Matiušino futuristinei operai Saulės nugalėjimas 1913), suprojektavo konstruktyvistinių formų indų, utopinių kabančiųjų miestų, orlaivių. Parašė dailės teorijos veikalus Nuo kubizmo iki suprematizmo: Apie naujas meno sistemas (Ot kubizma k suprematizmu: O novych sistemach v iskusstve 1919), Dievas nenuverstas (Bog ne skinut 1922). Bauhauso mokykla išleido K. Malevičiaus apybraižų rinkinį Bedaiktis pasaulis (Die gegenstandslose Welt 1927).
917