administracinis teismas
administrãcinis tesmas, valstybės teisminė institucija, sprendžianti viešojo administravimo sričių ginčus, kylančius tarp asmenų ir valstybės ar savivaldybių institucijų. Pirmieji administraciniai teismai atsirado Prancūzijoje. Po Didžiosios revoliucijos bendriesiems teismams buvo uždrausta kontroliuoti vykdomosios valdžios veiksmų teisėtumą. 1872 administracines bylas pradėjo nagrinėti Napoleono 1799 atkurta Valstybės taryba. Šiuo metu visi Prancūzijos administraciniai teismai yra pavaldūs Valstybės tarybai, vadovaujamai teisingumo ministro. Valstybės taryba yra apeliacinė instancija bylose, kurias nagrinėja administraciniai tribunolai, ir kasacinė instancija administracinių apeliacinių tribunolų bylose.
Vilniaus apygardos administracinis teismas
Svarbiausias administracines bylas Valstybės taryba nagrinėja kaip pirmosios instancijos teismas. Administracinis teismas Prancūzijoje yra vykdomosios valdžios sudėtinė dalis. Vokietijoje administracinių teismų jurisdikcija apima visus viešosios teisės ginčus, išskyrus Konstitucinio teismo ir specializuotųjų teismų (mokesčių ir socialinės apsaugos) sprendžiamus ginčus. Vokietijos administracinių teismų sistemą sudaro: administraciniai tribunolai, tarpiniai apeliaciniai teismai ir Federalinis administracinis teismas, kuris yra aukščiausias administracinis teismas.
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas
Lietuvoje administraciniai teismai pirmą kartą įsteigti 1999 ir iki 2001 Lietuvos administracinių teismų sistemą sudarė Lietuvos apeliacinio teismo Administracinių bylų skyrius, Aukštesnysis administracinis teismas ir 5 apygardų (Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Šiaulių, Vilniaus) administraciniai teismai. Nuo 2001 administracinių teismų sistemą sudarė Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas ir 5 apygardų administraciniai teismai. Nuo 2018 administracinių teismų sistemą sudaro Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, Vilniaus apygardos administracinis teismas ir Regionų apygardos administracinis teismas (Kauno, Klaipėdos, Šiaulių ir Panevėžio rūmai).
Lietuvoje Viešojo administravimo įstatymas (1999, nauja redakcija 2007) reglamentuoja viešojo administravimo sritis, susijusias su norminių administracinių aktų, individualių administracinių aktų (administracinių sprendimų) priėmimu, administracinių paslaugų teikimu, viešųjų paslaugų teikimo administravimu ir teisės aktų bei administracinių sprendimų įgyvendinimo ir laikymosi priežiūra. Administracinis teismas nagrinėja viešojo administravimo subjektų norminių ir individualių administracinių aktų teisėtumą, t. y. tikrina, ar viešojo administravimo subjektas tinkamai įvertino kilusio ginčo faktines aplinkybes, nustatė tinkamą teisinį pagrindą, motyvavo sprendimą, aiškiai nustatė teises ir pareigas. Administracinis teismas t. p. nagrinėja tarnybinius ginčus, kylančius tarp valstybės tarnautojų ir jų darbdavių, ginčus dėl rinkimų įstatymų ir Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo (2002, įsigaliojo 2003) pažeidimo, dėl bendrijų, politinių partijų, politinių organizacijų ar asociacijų priimtų bendro pobūdžio teisės aktų teisėtumo, dėl Lietuvos administracinių ginčų, Mokestinių ginčų komisijos ir jų teritorinių padalinių, kitų išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijų priimtų sprendimų.
Iš viešojo administravimo veiklos kylančius ginčus administraciniai teismai nagrinėja remdamiesi Administracinių bylų teisenos įstatyme (1999, nauja redakcija 2001) nustatytomis proceso taisyklėmis.
L: I. Deviatnikovaitė Administracinė teisė. Bendroji dalis Vilnius 2021.
3246