aerodromas
aerodromo takų išdėstymas: a – trikampis, b – lygiagrečių takų, c – lygiagrečių takų kampas, d – tangentinis, e – vientakis
aerodròmas (aero… + gr. dromos – bėgimo vieta), žemės paviršiaus plotas (su statiniais ir įrenginiais), pritaikytas orlaiviams kilti, tūpti, manevruoti, prižiūrėti. Aerodromai pagal paskirtį skirstomi į civilinius ir karinius. Civiliniai aerodromai paprastai įrengiami oro uostuose ir pagal naudojimo trukmę skirstomi į nuolatinius ir laikinuosius, pagal dangą – su dirbtine danga ir gruntinius. Aerodromai su dirbtine danga pagal kilimo ir tūpimo tako ilgį skirstomi į 4 kategorijas (1 kategorijos trumpiausias, 4 – ilgiausias), pagal plotį į 5 (A, B, C, D, E; A kategorijos – siauriausias, E – plačiausias). Vilniaus oro uosto aerodromas yra 4E kategorijos. Aerodromai būna pritaikyti tūpti orientuojantis vizualiai ir pagal prietaisus. Aerodromų svarbiausios dalys – skraidymų zona ir manevravimo laukas. Skraidymų zoną sudaro orlaivių kilimo ir tūpimo takai, riedėjimo takai, stovėjimo aikštelės, šoninės ir galinės saugos juostos. Kilimo ir tūpimo takai būna išdėstyti trikampiu, lygiagretūs, susikertantys, tangentiniai.
Riedėjimo takai jungia kilimo ir tūpimo takus, jais iki pastarųjų rieda (kartais velkami) orlaiviai. Takai turi šonines ir galines saugos juostas. Kilimo ir tūpimo takų ilgis 1–5 km, plotis 200–360 m, dangos kietos arba stangrios. Kietosios būna monolitinės (gelžbetoninės, betoninės) ar surenkamosios iš gelžbetoninių plokščių, stangriosios – iš asfaltbetonio, skaldos, žvyro, grunto, sutvirtinto rišamosiomis medžiagomis. Aerodromą supanti vietovė (aerodromo apsaugos zona), virš jos ir aerodrome esanti oro erdvė (aerotorija) vadinama aerodromo rajonu. Jame pastatų ir statinių aukštis ribojamas, aukštesni žymimi nemirksinčiais ar mirksinčiais (raudonais) žiburiais. Aerodromo apsaugos zonų teritorijos ilgis būna iki 100 km, plotis – 1/3 ilgio. Aerodrome įrengiama žiburių sistema, kurios paskirtis pažymėti ir apšviesti kilimo ir tūpimo takus, riedėjimo takus, aerodromo prieigas. Prieigų žiburiai šviečia visi kartu ar paeiliui. Žiburių spalvos: kilimo ir tūpimo takų slenksčių – žalia, šonų viduryje – geltona, šonų galuose – balta, riedėjimo takų – mėlyna, kliūčių – raudona, aukštų kliūčių – raudona mirksinti.
Kariniai aerodromai skirstomi į nuolatinius bazinius, atsarginius, netikruosius (priešui klaidinti), mokomuosius ir specialiuosius (pvz., skraidymo aparatų, iš jų ir kosminių, jų ginkluotės bandymui). Nuolatiniame baziniame aerodrome visada būna kariniai aviacijos daliniai, čia orlaiviai techniškai prižiūrimi. Atsarginiame aerodrome aviacijos daliniai būna laikinai. Kariniai aerodromai dar skirstomi į 1, 2, 3 klasės aerodromus ir tūpimo aikšteles. 1 klasės kariniame aerodrome bazuojasi strateginė aviacija, karinio jūrų laivyno aviacija, 2 klasės – taktinė aviacija, karinė transporto aviacija, 3 klasės ir tūpimo aikštelėse – pagalbinė aviacija, lėktuvai, kuriems įsibėgėti pakanka trumpo atstumo, sraigtasparniai.
S. Dariaus ir S. Girėno aerodromas Kaune (seniausias veikiantis aerodromas Lietuvoje)
6
1768