Alain Resnais
Resnais Alain (Alenas Ren) 1922 06 03Vannes 2014 03 01Paryžius, prancūzų kino režisierius. Nuo 1936 kūrė trumpametražius filmus. 1940–42 lankė R. Simono vaidybos kursus. 1943–45 studijavo Aukštojoje kino mokykloje Paryžiuje (montažą). 5–6 dešimtmetyje sukūrė trumpametražių dokumentinių filmų kultūros (Van Goghas 1948, Oskaras 1950, Guernica, su R. Hessensu, 1950, Statulos taip pat miršta / Les statues meurent aussi, su Chr. Markeru, 1953, Visa pasaulio atmintis / Toute la mémoire du monde 1956), Holokausto (Naktis ir rūkas / Nuit et brouillard 1956) tematika, juose derino dokumentinį tikslumą ir poetinius motyvus.
Alain Resnais
A. Resnais. Filmo Hirosima, mano meile kadras (1959; Ji – E. Riva, Jis – E. Okada)
1959 debiutavo kino krypčiai Naujoji banga priskiriamu novatorišku vaidybiniu filmu Hirosima, mano meile (Hiroshima mon amour, pagal M. Duras scenarijų, Kanų kino festivalio prizas), jame gretino dabarties ir praeities epizodus, realius ir įsivaizduojamus įvykius, kino priemonėmis perteikė personažų vidinį monologą, jų sąmonės srautą. Šio laikotarpio kiti svarbesni filmai: Praėjusiais metais Marienbade (L’Année dernière à Marienbad 1961, pagal A. Robbe’o‑Grillet scenarijų, Venecijos kino festivalio prizas), Miurielė, arba Sugrįžimo laikas (Muriel ou le Temps d’un retour 1963), Karas baigėsi (La Guerre est finie 1966), Staviskis (1974).
Nuo 8 dešimtmečio filmuose nagrinėjo kino pasakojimo galimybes, kino santykį su literatūra ir teatru. Svarbesni filmai: Apvaizda (Providence 1977), Mano dėdulė iš Amerikos (Mon oncle d’Amérique 1980, 2 Kanų kino festivalio prizai), Gyvenimas – tai romanas (La vie est un roman 1983), Meilė iki mirties (L’amour à mort 1984), Melodrama (Mélo 1986), Smoking / No Smoking (1993, Berlyno kino festivalio prizas 1994), Širdys (Cæurs 2006, Venecijos kino festivalio prizas), Mylėti, gerti ir dainuoti (Aimer, boire et chanter 2014, 2 Berlyno kino festivalio prizai, visi pagal A. Ayckbourną), Sena daina (On connaît la chanson 1997), Tik ne į lūpas (Pas sur la bouche 2003), Piktžolės (Les herbes folles 2009, Kanų kino festivalio prizas), Jūs dar nieko nematėte (Vous n’avez encore rien vu 2012).
A. Resnais – intelektualiojo kino atstovas, jo kūrybai būdinga sudėtinga filosofinė problematika, asociatyvus mąstymas, temų polifoniškumas, poetiškumas, nagrinėjamos laiko, atminties temos, itin svarbus montažas (taikomas koliažo principas, nepaisoma įvykių logiškos sekos), muzika.
Pelnė apdovanojimų už visą kūrybą (Venecijos kino festivalio prizas 1995, Berlyno kino festivalio prizas 1998, Kanų kino festivalio prizas 2009).
1706