Alexander Sutherland Neill
Alexander Sutherland Neill (1969)
Neill Alexander Sutherland (Aleksanderis Saderlandas Nelas) 1883 10 17Forfar (Škotija) 1973 09 23Aldeburgh (Safolko grafystė, Didžioji Britanija), Didžiosios Britanijos pedagogas, psichoanalitikas.
1908–1912 studijavo agronomiją Edinburgo universitete. Nuo 1914 Gretna Greeno (Škotija) mokyklos direktorius.
Jo pedagoginėms teorijoms didelę įtaką turėjo S. Freudo ir W. Reicho psichoanalizės idėjos. Išplėtojo laisvojo ugdymo paradigmą. Teigė, kad kiekvienas yra laisvas daryti tai, ką nori, jei nepažeidžia kito žmogaus laisvės; jei mokykla atspindės prigimtinius vaiko interesus, tai savo tikslo siekiantis vaikas prisiims bet kokią atsakomybę. Pasak jo, vaikas gali būti laimingas tik tada, jei yra laisvas viduje, atviras aplinkai, su ja sąveikauja, patiria realaus gyvenimo iššūkius. Patyręs emocinių traumų, nuolatinį suaugusiųjų dominavimą vaikas vėliau bus uždaras aplinkai, pokyčiams, vengs konfliktų, turės tik paviršinius, patogiai malonius santykius su kitais.
A. S. Neillas savo teoriją realizavo praktiškai 1921 netoli Dresdeno įsteigęs Summerhillo mokyklą, 1924 ją perkėlė į Leistoną (Safolko grafystė) ir jai vadovavo iki mirties (vadovavimą perėmė jo dukra Z. Readhead). Šioje mokykloje mokomieji dalykai pasirenkami laisvai, mokiniai, jei nori, gali visą dieną žaisti arba dirbti dirbtuvėse, vakarais šokti, eiti į teatrą, švęsti, kartą per savaitę susirinkimuose išsakyti savo rūpesčius, diskutuoti.
Svarbiausi veikalai: Sunkus vaikas (The Problem Child 1926), Ta bauginanti mokykla (That Dreadful School 1937), Probleminė šeima (The Problem Family 1949), Summerhillas: radikalus požiūris į ugdymą (The Summerhill: A Radical Approach to Education 1962), autobiografija – Neillai! Neillai! Apelsino žievele! (Neill! Neill! Orange Peel! 1972).
L: J. Walmsley Neill & Summerhill: A Pictorial Study Baltimore 1969; L. Bates‑Ames Pour ou contre Summerhill Paris 1972; J. Croall Neill of Summerhill – The Permanent Rebel London 1983.
2271