angliškasis parkas
ángliškasis párkas, romántiškasis párkas, peizãžinis párkas, parko tipas, susiklostęs 18 a. Anglijoje. Susikurti didelės įtakos turėjo 17–18 a. filosofų bei poetų F. Bacono, J. Miltono, J. Addisono, A. Pope’o idėjos (prancūziškųjų parkų kritika, gamtos grožio išaukštinimas), 17 a. Italijos kraštovaizdžio tapyba (S. Rosa, N. Poussinas, C. Lorrainas), domėjimasis antikos kultūra, Europą pasiekusios žinios apie Kinijos parkus. Plintant naujoms meninėms idėjoms prancūziškojo parko dirbtines formas imta keisti natūraliomis: atsisakyta taisyklingo plano, simetrijos, nugenėtų gyvatvorių ir medžių eilių, pamėgta natūralios pievos, vejos, medžių bei krūmų guotai, medynai, krūmynai, vingiuoti takai. Ryškintas reljefas, prie jo pritaikyti arba pertvarkyti natūralūs vandens telkiniai, formuoti angliškojo parko vaizdai ir vaizdai iš angliškojo parko į apylinkes. Pagrindinius elementus (reljefą, vandens telkinius ir želdinius) papildė parkų statiniai (pergolės, pagodos, altanos) bei skulptūros.
Stowe parko bendras vaizdas (po kraštovaizdžio architekto L. Browno pertvarkymo)
Pirmasis angliškojo parko kūrėjas – anglų tapytojas ir architektas W. Kentas. Jo sukurtiems Stowe (vėliau pertvarkė kraštovaizdžio architektas L. Brownas) bei Roushamo (prie Oksfordo) parkams būdinga perspektyvų formavimas, šviesos ir šešėlių žaismas, lapuočių ir spygliuočių medžių kontrastai. W. Chamberso (jis lankėsi Kinijoje) projektuotuose parkuose (Kew parkas prie Londono) ryšku Kinijos parkų įtaka: naudojami kinų stiliaus tilteliai, altanos, paviljonai. Kiti žymesni angliškojo parko kūrėjai: L. Brownas, H. Reptonas. Angliškasis parkas paveikė kitų šalių parkų architektūrą. Dauguma 18–19 a. Lietuvos parkų (Verkių, Švėkšnos, Žagarės) turi angliškojo parko bruožų. Lenkijoje yra išlikęs 18 a. Arkadijos parkas – autentiškas angliškojo parko pavyzdys.
624