Antoine Pevsner
Pevsner Antoine (Antuanas Pèvsneris), tikr. Natan Pevzner 1886 01 30Oriol 1962 04 12Paryžius, prancūzų tapytojas, skulptorius. N. Gabo brolis. Konstruktyvizmo atstovas. 1902–09 mokėsi Meno mokykloje Kijeve, vėliau (trumpai) – Peterburgo dailės akademijoje. 1912 ir 1913–14 lankėsi Paryžiuje, 1915–17 gyveno Osle. 1917 grįžęs į Rusiją dėstė Laisvosiose meno dirbtuvėse (nuo 1920 Aukštosios meno ir technikos dirbtuvės) Maskvoje. 1920 su N. Gabo paskelbė Realistinį manifestą (Realističeskij manifest). 1923 emigravo į Berlyną, netrukus persikėlė į Paryžių. Dailininkų grupuočių Apskritimas ir kvadratas (Cercle et Carré, įkurta 1929), Naujųjų realybių salonas (Salon des Réalités Nouvelles, įkurta 1946) vienas įkūrėjų, grupuotės Abstraction-Création narys.
A. Pevsner. Besiplėtojantis paviršius (varis, 1938; © LATGA / ADAGP, 2020)
Ankstyvajai kūrybai įtakos turėjo M. Vrubelio, H. Matisse’o kūryba. Nutapė figūrinių kompozicijų, natiurmortų, eksperimentavo su enkaustika (Abstrakčios formos 1922?, Kompozicija, apie 1923). Paveiktas N. Gabo 3 dešimtmetyje sukūrė skulptūrų iš metalo ir plastiko (Marcelio Duchamp’o portretas, Torsas, abi 1926), metalo ir stiklo (Konstrukcija erdvėje / Fontano projektas 1929). 4 dešimtmetyje susiklostė savitas A. Pevsnerio stilius – lenktų paviršių kompozicijos formuojamos lituojant plonas bronzines ir kitų metalų vielutes; būdinga išgaubtos ir įgaubtos, sūkurio arba piltuvo pavidalo formos (Besiplėtojantis paviršius 1941, Besiplėtojanti kolona 1942, Monumento, simbolizuojančio dvasios išsivadavimą, maketas 1952, Taikos kolona 1954).
Svarbiausios skulptūros viešosiose erdvėse: Dinaminė projekcija 30-jame laipsnyje Karakaso universiteto miestelyje (1951), Besiplėtojanti pergalės kolona: Paukščio skrydis prie bendrovės General Motors techninio centro Warrene (Mičigano valstija, Jungtinės Amerikos Valstijos, 1955).
Dalyvavo Venecijos bienalėje (1958). Kūrybines inspiracijas apžvelgė straipsnyje Mokslas žudo poeziją (La Science tue la poésie 1959).