Argentnos dail

Seniausių laikų dailė

Išliko uolų piešinių (urvo Cueva de las Manos Patagonijoje – pasaulio paveldo vertybė, nuo 1999), iš ikikolonijinio laikotarpio – indėnų taikomosios dekoratyvinės dailės dirbinių: geometriniais ornamentais raštuotų audinių, keramikos (puoštos tapyba, figūrų pavidalo), papuošalų iš plunksnų, kulto apeigoms skirtų skulptūrų iš akmens, medžio, molio.

Cueva de las Manos uolų piešiniai

Kolonijinio laikotarpio dailė

Po ispanų užkariavimo 16 a. Argentinos dailei didelę įtaką turėjo ispanų menas. Kolonijinio laikotarpio vaizduojamoji dailė daugiausia religinio pobūdžio. Sukurta medinių skulptūrų, medžio drožiniais puoštų altorių retabulų. Pasaulietinėje dailėje vyravo portretai. Tradiciniais indėnų medžio drožiniais dažnai buvo puošiami miestiečių gyvenamųjų namų eksterjerai.

Dailė po nepriklausomybės paskelbimo

E. Pettoruti. Argentinos saulė, arba Artumas (aliejus, 1941)

Po nepriklausomybės paskelbimo pradėjo formuotis Argentinos nacionalinė dailė. Kurį laiką kūrė iš Europos atvykę dailininkai: prancūzų romantizmo sekėjas, buitinio žanro kūrėjas tapytojas Raymondʼas Monvoisinas (1790–1870), litografai, tapytojai Carlosas Enrique Pellegrini (1800–75), Césaris Hipólito Bacle’is (1794–1838), skulptorius Camilo Romairone’as. 19 a. pirmoje pusėje iškilo vietos dailininkai: grafikas Carlosas Morelis (1813–94), tapytojas peizažistas Prilidiano Pueyrredónas (1823–73), skulptorius Lucio Correa Moralesas (1852–1923). Klostėsi nacionalinės tematikos, realistinės krypties su stilizacijos apraiškomis dailė. 19 a. pabaigoje šią kryptį įtvirtino Eduardo Sivori (1847–1918), Eduardo Schiaffino (1858–1935), daugiausia vaizdavę paprastų žmonių gyvenimą. Impresionizmo įtaka ryški tapytojų Fernando Fadero (1882–1935), Martíno Malharro (1865–1911), skulptoriaus Rogelio Yrurtijos (1879–1950) kūryboje.

A. Berni. Juanitui Lagunai pažadėtasis pasaulis (koliažas, 1962)

20 a. 3 dešimtmetyje tapytojas primityvistas Raúlis Soldi (1905–94) subūrė vadinamąją avangardizmo mokyklą, pastūmėjusią dailės plėtotę modernizmo linkme. Jai priklausė kubistas E. Pettoruti, siurrealistė Raquel Forner (1902–88). Šiame dešimtmetyje (dėl Meksikos dailės įtakos) paplito neorealistinės krypties dailė. Vienas jos pradininkų A. Berni, tapytojai Demetrio Urruchua (1902–78), Juanas Carlosas Castagnino (1908–72) sukūrė monumentalių freskų. Buitinės tematikos realistinių kūrinių nutapė Lino Enea Spilimbergo (1896–1964), Benito Quinquela Martínas (1890–1977), Miguelis Carlosas Victorica (1884–1955), Emilio Centuriónas (1894–1970), Ramónas Gómezas Cornetas (1898–1964), Horacio Butleris (1897–1983) ir kiti. 3–4 dešimtmečio Argentinos grafika pasižymėjo krypčių ir manierų įvairove. Įvairios tematikos kūrinių sukūrė Abrahamas Regino Vigo (1893–1957), Alfredo Guido (g. 1892), Luisas Pellegrini (1911–95), Jorge Gnecco (1914–65), Norberto Onofrio (1927–2014), Carlosas Giambiaggi (1887–1965).

Argentinos skulptūrai turėjo įtakos Vakarų Europos modernioji dailė. Žymesni skulptoriai: Alfredo Bigatti (1898–1964), Antonio Sibellino (1891–1960), Pablo Curatella Manesas (1891–1962), Agustinas Riganelli (1890–1949), Ernesto Soto Avendaño (1886–1969).

20 a. antroje pusėje Argentinoje plito įvairios avangardizmo kryptys (fovizmas, abstrakcionizmas, kinetinė dailė).

R. Forner. Vaikščiojantys žeme (aliejus, 1977)

917

Argentinos kultūra

Argentina

Argentinos gamta

Argentinos gyventojai

Argentinos konstitucinė santvarka

Argentinos partijos ir profsąjungos

Argentinos ginkluotosios pajėgos

Argentinos ūkis

Argentinos istorija

Argentinos santykiai su Lietuva

Argentinos švietimas

Argentinos literatūra

Argentinos architektūra

Argentinos muzika

Argentinos choreografija

Argentinos teatras

Argentinos kinas

Argentinos žiniasklaida

Argentinos lietuviai

Argentinos pasaulio paveldo vertybės

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką