Asirijos dailė
Asrijos dail
Asirijos dailės kūriniai glaudžiai susiję su architektūra. Seniausi išlikę iš antro tūkstantmečio prieš Kristų sostinėje Ašūre. Rūmų fasadus ir vartus puošė 3–4 m aukščio skulptūrinės kompozicijos akmens blokuose. Rūmų globėjų (fantastinių sparnuotų jaučių ir liūtų su žmonių galvomis) figūros aukšto reljefo, pereinančio į apvaliąją skulptūrą; jos pasižymėjo plastikos išraiškingumu, šviesos ir šešėlių efektais, ramybės ir judesio įspūdžiu, sudarytu savaip komponuojant tam tikras figūrų dalis (en face ir profiliu, papildoma koja).
sparnuotą dievybę vaizduojantis bareljefas iš Sargono II rūmų Dur Šarukine (alebastras, 721–705 pr. Kr., Luvras Paryžiuje)
Sargono II rūmų Dur Šarukine vartus puošusių sparnuotų jaučių su žmonių galvomis skulptūros (alebastras, 8 a. pr. Kr., Luvras Paryžiuje)
Monumentaliuose fasadų reljefuose, sudarančiuose frizus, vaizduojami epiniai herojai su mitologinėmis būtybėmis. Interjerus (sienų apatinę dalį) puošiantys reljefai turėjo dekoratyvinę ir iliustracinę paskirtį (karo žygių, medžioklės, rūmų gyvenimo, religinės scenos aukštino valdovą ir jo aplinką). Reljefams būdinga kanonų sąlygojamas tikroviškumas, apibendrintos, kontūru išryškintos formos, kilimiškas vaizdas, alebastro teikiamas spalvingumas. 9 a. pr. Kr. reljefai pasižymėjo kompozicijos lakoniškumu, rūsčia nuotaika. 8 a. pr. Kr. sustiprėjo jų pasakojamasis pobūdis (Sargono II rūmai); žmonių atvaizdai tapo individualesni, forma plastiškesnė, atsirado peizažo elementų (Sinaheribo rūmai Ninevijoje). 7 a. pr. Kr. reljefai (Ašurbanipalo rūmai Ninevijoje) įvairesnių motyvų, ryškesnių realistinių bruožų; daugiafigūrės scenos (medžioklės) dažnai sukomponuotos heraldiniu principu, dinamiškos, ritmiškos, subtiliai modeliuotos.
Apvaliųjų skulptūrų išliko nedaug. Valdovų, didikų, dievybių statulos iš akmens, metalo (bronzos) monumentalios, masyvios, frontalios, statiškų pozų, ryškaus plokštuminio, ornamentiško paviršiaus modeliavimo (Ašurnasirpalo II, dievo Nabu). Išliko sienų tapybos, glazūruotų plytų mozaikų (tapytas dievo Ašūro su didikais atvaizdas, frizai su figūromis Dur Šarukino rūmuose). Didiko rūmuose Til Barsibe (dabar Tel Achmaras) ištapyta keleto salių viršutinė dalis (8 a. vidurys). Valdovo, dvariškių atvaizdai, karo, medžioklės, duoklės davimo scenos baltame fone nutapytos juodais, žaliais, raudonais, geltonais brūkšniais. Taikomosios dekoratyvinės dailės dirbiniai (reljefiniai cilindriniai antspaudai, austiniais ir siuvinėtais raštais puošti audiniai, juvelyriniai dirbiniai, kaulo raižiniai) meistriškai atlikti, su stilizuotu dekoru. Asirijos plastiniai menai turėjo įtakos vėlesnių civilizacijų, gretimų šalių meno raidai.
Liūto medžioklė. Rūmų Til Barsibe sienų tapybos fragmentas (8 a. pr. Kr.)
-Asirija
917