„Aukso vainikas“
Aukso vainiko logotipas
„Aukso vainikas“, kasmetinė konkursinė šiuolaikinio liaudies meno paroda, palaikanti etninės kūrybos tradicijas. Nuo 2005 rengia Lietuvos nacionalinis kultūros centras. Joje dalyvauja tautodailininkai ir specialiojo išsilavinimo neturintys menininkai mėgėjai, kuriantys liaudies dailę ir tradicinių amatų dirbinius. Svarbiausi eksponatų atrankos ir vertinimo kriterijai – lietuvių etnokultūros tradicijų tęstinumas, mąstymo originalumas, kūrinio meniškumas ir atlikimo meistriškumas. Darbai vertinami trijose kategorijose – vaizduojamosios dailės (skulptūra, tapyba, grafika, karpiniai), taikomosios dailės (tekstilė, keramika, medžio dirbiniai, kalvystė, juvelyrika, paprotiniai dirbiniai – margučiai, verbos, sodai) ir nuo 2007 – kryždirbystės darbai (kryžiai, stogastulpiai, koplytstulpiai, koplytėlės ir kita). Rengiami trys parodos turai: pirmas – rajonuose, antras – apskrityse (išrenkami trijų vietų ir specialiųjų prizų laimėtojai), o trečiame (respublikiniame) ture, organizuojamame kasmet vis kitame mieste, paskelbiami geriausi metų meistrai, kurie Trijų Karalių dieną vainikuojami Aukso vainikais. Paroda skatina liaudies meno tradicijų tęstinumą, propaguoja tautodailės paveldą, daro poveikį vartotojų tautiniam tapatumui.
Paroda Aukso vainikas atskleidžia naujus dabarties tautodailės reiškinius, kilusius iš liaudies dailės ir profesionaliojo meno bruožų susiliejimo. Liaudies tapyba ir grafika parodose retesnė, jai būdinga naivumas, vaizdo deformavimas, netiksli perspektyva, kartais ryškios spalvos, vaikų piešinius primenanti stilizavimo maniera. Parodose dažni skulptūros kūriniai, skirtingai nuo tradicinės liaudies skulptūros, plėtoja ne tik religinę tematiką, bet ir mitologinius, istorinius ir pasaulietinius siužetus, pasižymi įvairesne plastika, naratyvo tendencijomis, kai kada polichromija. Paprotinė dailė (margučiai, verbos, sodai), tekstilė ir tautiniai drabužiai mažiausiai nutolę nuo istorinių prototipų. Dabarties liaudies keramikoje tęsiamos senos technologijos (dekoro ornamentika, raugo glazūra, juodoji keramika). Šiuolaikinė kryždirbystė svyruoja tarp tradicinių ir modernių formų.
2005 m. Aukso vainiko laureatų apdovanojimo ceremonija Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje (2006 01 06; viduryje – audėja Antanina Didžgalvienė, dešinėje – medžio drožėjas Rimantas Zinkevičius)
1
2972