automobilių pramonė
automoblių prãmonė, svarbiausia transporto priemonių gamybos pramonės šaka. Jai tenka apie 90 % Vokietijos, apie 80 % Japonijos, Švedijos, Ispanijos, apie 75 % Kanados, apie 65 % Italijos, apie 60 % Jungtinių Amerikos Valstijų, 55 % Didžiosios Britanijos transporto priemonių gamybos. Automobilių pramonės įmonės gamina lengvuosius, krovininius automobilius, autobusus, troleibusus, transporto priemonių variklius. Lengvųjų automobilių gamybos apimtys pasaulyje pateiktos 1 lentelėje. 1997 Vakarų Europoje pagaminta 39,3 % visų lengvųjų automobilių, Azijoje – 30,4 %, Šiaurės Amerikoje – 24 %. Daugiausia jų gamina Japonija, Jungtinės Amerikos Valstijos, Vokietija, Prancūzija (2 lentelė). Daugiausia eksportuoja Japonija (1996 – 2,9 mln. vienetų), Vokietija (2,6 mln.), Prancūzija (daugiau kaip 1,5 mln.) ir Pietų Korėja (daugiau kaip 1 mln.). Apie 60 % pasaulinės gamybos tenka šešioms bendrovėms (mln. vienetų): General Motors Corporation (apie 5,9), Ford Motor Co. (4,2), Toyota Motor Corporation (4,03), Volkswagen AG (4,02), Fiat (2,7) ir Nissan Motor Company (2,3).
automobilių surinkimo linija bendrovės Honda Motor Co. gamykloje Tailande
1
2
Krovininių automobilių ir autobusų gamyba pasaulyje pateikta 3 lentelėje. Daugiau kaip 50 % pasaulinės jų gamybos tenka Šiaurės Amerikai, apie 25 % – Azijai, 15,7 % – Vakarų Europai. Daugiausia krovininių automobilių ir autobusų gamina Jungtinės Amerikos Valstijos, Japonija ir Kanada (4 lentelė); 1998 daugiausia pagamino (mln. vienetų): Daimler Chrysler – 0,26, Isuzu (Japonija) – 0,17, Nissan Motor Company – 0,14. Kasmet pasaulyje pagaminama apie 2,5 mln. sunkvežimių, kurių masė didesnė kaip trys su puse tonos, 1,5 mln., kurių masė didesnė kaip šešios tonos, ir 0,6 mln. sunkiųjų sunkvežimių (masė didesnė kaip 15 tonų). Apie 70 % pasaulinės autobusų gamybos tenka Azijai. Didžiausios autobusų gamintojos yra Pietų Korėja (1995 – 0,25 mln. vienetų) ir Indija (0,2 mln.).
lengvasis automobilis Bugatti Veyron (2005)
3
4
Didžiausios troleibusų gamintojos – Nepriklausomų Valstybių Sandrauga, Čekija, Vokietija, Didžioji Britanija, Jungtinės Amerikos Valstijos. Daugiausia troleibusų šalies ir užsienio rinkai pateikia Rusijos Engelso troleibusų gamykla (per daugiau kaip 50 metų pagamino daugiau kaip 65 000 troleibusų).
Istorija
1899 įkurta bendrovė Detroit Automobile Company (Jungtinės Amerikos Valstijos) pradėjo masiškai gaminti Ford markės automobilius (1900 pagaminta 425 vienetai). 1903 įkurtoje bendrovėje Ford Motor Co. buvo įdiegtas konvejeris ir pradėta serijinė automobilių gamyba. Automobilių pramonei sparčiai plėtojantis didžiausiais automobilių gamybos centrais tapo Detroitas (Jungtinės Amerikos Valstijos), Londonas ir Birminghamas (Didžioji Britanija), Paryžius (Prancūzija), Tokijas (Japonija), Turinas (Italija), Stuttgartas ir Wolfsburgas (Vokietija). Iš pradžių tam tikros markės automobiliai buvo gaminami vienoje įmonėje ar valstybėje, vėliau atskirų detalių ir mazgų fabrikai buvo išdėstyti visame pasaulyje, o automobiliai surenkami jų naudojimo rajonuose. Didžiausios automobilių bendrovės tapo tarptautiniais konglomeratais.
pirmasis Jungtinių Amerikos Valstijų automobilis (H. Fordas, 1892)
lengvasis automobilis Packard 726 (1930, Jungtinės Amerikos Valstijos)
lengvasis automobilis Cadillac V16 (1930)
Automobilių pramonė Lietuvoje
Lietuvoje (Rokiškio autogamykloje) nuo 2000 kurį laiką buvo surenkami Rusijos koncerno GAZ krovininiai automobiliai Gazel.
2097
automobilių gamyba