Bolivijos dailė
Bolvijos dail
figūrėlė su ceremonijų reikmenimis (akmuo, 5–9 a., Metropolitano meno muziejus Niujorke)
Nuo seniausių laikų Bolivijos pietinėje dalyje gyvenę kečujai garsėjo audiniais ir juvelyriniais dirbiniais, šiaurės vakarinėje dalyje aimarai gamino menišką keramiką (antropomorfiniai indai), juvelyriką (auksinės kaukės, smulkioji plastika, papuošalai), tekstilę (ryškiaspalvės antklodės, paukščių plunksnų mozaikos). Akmens statinius (Kalasasajos komplekso pastatai) puošė kampuotų linijų bareljefais. 14 a. šias teritorijas užkariavę inkai dar labiau išplėtojo dailiuosius amatus ir architektūros puošybą. Meniškiausi dirbiniai buvo skiriami ritualinėms apeigoms ir valdovo rūmams (auksiniai ir sidabriniai reikmenys, smulkioji plastika, laidojimo kaukės, keraminiai indai, audiniai).
Kolonijiniu laikotarpiu suklestėjo medžio drožyba: altorių retabulai, baldai, sakyklos puošta smulkiu drožinėtu ornamentu (ornamentavo medžio drožėjai ir retabulų surinkėjai, vadinamieji asambladores). 17–18 a. veikiant Europos (ypač Ispanijos) dailei atsirado profesionalioji tapyba ir skulptūra, kurta daugiausia bažnyčioms. Kūriniai panašaus į karavadžizmą ir baroką stiliaus (tapytojas M. Pérezas de Holguínas, apie 1665–apie 1724). 19 a. sustiprėjo ryšys su Vakarų Europos daile; kūrė daug žymių dailininkų – tapytojai A. Nogalesas (g. 1875; išplėtojo impresionizmą Bolivijos dailėje), J. García Mesa (1851–1905), Z. Iturralde. Jie mokėsi Europoje, tačiau kūrė nacionaline tematika, tapė amžininkų portretus, Lotynų Amerikos peizažus.
19 a. antros pusės–20 a. pradžios Bolivijos skulptūra daugiausia akademistinė. 20 a. Europos tapybos, skulptūros ir grafikos stilistinės naujovės taikytos sienų tapyboje, derintos su indėnų meno bruožais. Tapytojas, skulptorius ir grafikas Z. Guzmánas de Rojasas (1900–51), jo mokiniai ir sekėjai – tapytojas ir grafikas R. Berdecio (g. 1910), tapytojas B. C. Romero, tapytojas ir grafikas M. Egido 20 a. Bolivijos dailėje įtvirtino realistinį su dekoratyvia stilizacija, dinamišką stilių. 3 dešimtmetyje suklestėjo skulptūra, grįsta Europos ekspresionizmo tendencijomis ir vietine tradicija (M. Núñezas del Prado, g. 1910, H. Almarazas ir kiti). Plėtojami visų rūšių liaudies amatai, ypač audimas, siuvinėjimas, pynimas.
2972
audinys (5–7 a., Bruklino muziejus Niujorke)
Bolivijos kultūra
Bolivijos konstitucinė santvarka
Bolivijos partijos ir profsąjungos