Dakaro ralis
Dakãro rãlis, ankstesnis pavadinimas Parỹžiaus–Dakãro rãlis, daugiadienės bekels ralio lenktynės, kuriose dalyvauja profesionalai lenktynininkai ir entuziastai.
Dakaro ralio logotipas
1979 prancūzų verslininkas, motociklininkas Thierry Sabineʼas surengė maratoną Paryžius–Dakaras – sportiniais automobiliais ir motociklais reikėjo įveikti didžiausią pasaulio dykumą Sacharą. Paryžius–Dakaras iš karto tapo populiariomis kasmetinėmis lenktynėmis, kuriose dalyvavo lenktynininkai profesionalai ir entuziastai. Jas pradėta vadinti Dakaro raliu, arba Dakaru. 1982 maratono organizacinio komiteto nariai prancūzų žurnalas Paris-Match ir kai kurios reklamos firmos parinko sudėtingesnį maršrutą – lenktynininkams Sacharą teko įveikti ne Trans-Sacharos greitkeliu, kuris kerta 3 šalis – Alžyrą, Nigerį, Nigeriją, o karavanų takais. Visos transporto priemonės iki finišo važiavo bekelėmis, purvynais, dykumomis ir net per kalnus. Dienos etapą sudarydavo 300–500 km, bet su pervažiavimais jie pailgėdavo iki 700–900 kilometrų. Etapą reikėjo įveikti iki kitos dienos etapo starto.
ralio nugalėtojai Carlosas Sainzas su Lucasu Cruzu važiuoja iš Limos į Córdobą (2018)
daugkartinis Dakaro ralio nugalėtojas Stephaneʼas Peterhanselis (2017 01)
Varžybas rengia Amaury sporto organizacija (Amaury Sport Organisacion, ASO) – Prancūzijos medija grupės Editions Philippe Amaury dalis, organizuojanti įvairius pasaulinio lygio sporto renginius (dviračių lenktynes Tour de France, Vuelta a Espana). 1994 organizatorių teises įsigijo Phillipe Amaury valdomas leidybos konsorciumas, kuriam priklauso laikraštis L‛Equipe. Dakaras nemažai kritikuojamas dėl dažnų dalyvių ir žiūrovų žūčių, 1979–2021 žuvo 76 žmonės, daugiausia nelaimingų įvykių susiję su motociklų varžybomis.
Kategorijos
Dalyviai skirstomi į kategorijas: motociklų (2 grupės: motociklų, kurie beveik nepatobulinti, ir patobulintų motociklų – supermotociklų; nuo 2014 motociklų variklių tūris ribojamas iki 450 cc); automobilių, sunkvežimių; nuo 2009 – keturračių (2 grupės: pirmoje dalyvauja dviem ratais varomi su 750 cc varikliais, antroje – keturiais ratais varomi iki 900 cc varikliais; iki 2009 ši kategorija buvo kartu su motociklų), nuo 2017 – bagių (UTV; prieš tai priklausė automobilių kategorijos T3 klasei).
Dakaro ralio prizas laimėtojai sunkvežimio komandai (2020)
Ralio maršrutai
Lenktynės prasidėdavo Europoje (dažniausiai Paryžiuje), vykdavo Afrikos dykumomis, o finišuodavo Senegalo sostinėje Dakare. 1992 maršrute nebeliko Dakaro – startas tradiciškai įvyko Paryžiuje, o trasa iš Afrikos šiaurės driekėsi į pietus – Keiptauną. 1995 Dakaro ralis pirmą kartą prasidėjo ne Paryžiuje, o Granadoje (Ispanija). 2004 įvyko paskutinis Dakaras, kurio trasa driekėsi Prancūzijoje. 2008 ralis atšauktas dėl neramumų ir terorizmo grėsmės Mauritanijoje, 2010 buvo lenktyniaujama prieš laikrodžio rodyklę. 2009–19 Dakaras vyko Argentinoje (Pietų Amerika) ir kitur (2017 Paragvajus tapo 29 šalimi), 2019 – pirmą kartą vienoje šalyje (Peru), 2020 pirmą kartą – Azijos žemyne (Saudo Arabijoje). 2024 Dakaro ralis penktus metus iš eilės vyksta Saudo Arabijoje.
B. Vanagas su S. Rozwadowskiu 9 etape važiuoja smėlio kopomis Pisco apylinkėse (Peru, 2019 01 16)
1
*atšauktas dėl galimo teroristinio išpuolio
Dakaro ralio nugalėtojai
3
Dakaro ralis ir Lietuva
1989 Vilniaus eksperimentinėje sportinių automobilių gamykloje Eva (direktorius S. Brundza) apsilankė prancūzai Jacquesas Jeanas Pochas (savininkas ir prezidentas firmos Poch, kurios komanda jau 10 m. dalyvavo didžiausiuose Afrikos raliuose, 2 kartus laimėjo 2 vietą Dakaro ralyje), Huguesas de Chaunacas (firmos Oreca prezidentas, žymus sportinių automobilių konstruktorius, kūręs Formulės‑3, Formulės‑3000 automobilius ir automobilius prototipus) ir belgų lenktynininkas Jacky Ickxas (dukart Formulės‑1 vicečempionas, 6 kartus Le Mano 24 valandų lenktynių čempionas, dukart automobilių prototipų pasaulio čempionas). Tartasi, kad būtų pagaminti 3 automobiliai Samara T3. 1990 Dakare dalyvavo 2 automobiliai Samara T3, jais važiavę lenktyninikai bendroje įskaitoje užėmė 7 ir 11 vietas.
1996 pirmasis lenktynininkas iš Lietuvos Dakaro ralyje R. Beresnevičius motociklu Honda startavo Granadoje, persikėlė į Afriką, tačiau lūžus motociklo rėmui iš lenktynių pasitraukė. 1998 R. Beresnevičiaus ir Arūno Šalkausko ekipažas iš lenktynių pasitraukė jau antrą dieną dėl Toyota Land Cruiser turbokompresoriaus gedimo. 2000 R. Beresnevičiaus ir Arūno Lekavičiaus ekipažas finišavo priešpaskutinis (94 vieta), bet tapo pirmaisiais lietuviais baigusiais Dakaro ralio maratoną. 2002 startavo du, 2003 – trys ekipažai, iš jų su G. Petrumi pirmoji moteris iš Lietuvos – šturmanė Milda Čijunskaitė. 2007 du ekipažai važiavo naujais automobiliais (dėl mašinų gedimo lenktynių nebaigė). 2008 Dakaras dėl galimo teroristų išpuolio buvo atidėtas. 2009 dalyvavo net 5 Lietuvos ekipažai, Aurelijus Petraitis ir A. Juknevičius užėmė 25 vietą klasėje (aukščiausią tarp lietuvių Dakaro lenktynių istorijoje), motociklininkai Balys Bardauskas ir Šarūnas Paliokas patyrė rankų traumas ir ralio nebaigė.
V. Žala su S. Jurgelėnu startuoja 5 etape smėlio paplūdimyje netoli Arequipaʼos (Peru, 2019 01 11)
A. Juknevičius su D. Vaičiuliu Dakaro ralio 7 etape tarp La Paso ir Uyuni (Bolivija, 2017)
2012 iš Lietuvos dalyvavo tik motociklininkas Gintautas Igaris. Sunkvežimių klasėje už Kazachstano komandą lenktyniavo lietuvių kilmės Artūras Ardavičius (užėmė 3 vietą). 2013, 2014 ir 2015 dalyvavo po du ekipažus, 2013 motociklininkas G. Igaris dėl avarijos pasitraukė 6 etape, 2015 B. Vanagas su šturmanu iš Baltarusijos Andrejumi Rudnickiu užėmė 24 vietą (to meto geriausias pasiekimas Lietuvos istorijoje, pakartotas geriausias rezultatas tarp Baltijos šalių). 2016, 2017 startavo po tris komandas, 2018 – keturi ekipažai, 2017 V. Žala su Sauliumi Jurgelėnu važiavo su Lietuvoje sukonstruotu automobiliu Seat Leon Dakar (pasitraukė 10 etape), 2017 A. Juknevičiaus su šturmanu Darium Vaičiuliu pagerino Lietuvos ir Baltijos šalių rekordą – užėmė 21 vietą, 2018 – 12 vietą.
Nuo 2018 Dakare dalyvauja lietuviška medija komanda iGo2Dakar, kuri operatyviai perduoda karščiausias ralio naujienas.
2019 važiavo keturi ekipažai, B. Vanago ir šturmano iš Lenkijos S. Rozwadovskio ekipažas pagerino Lietuvos ir Baltijos šalių automobilių rekordą – finišavo 11‑tas, A. Gelažninkas pagerino motociklų rekordą – užėmė 24 vietą. 2020 dalyvavo 5 ekipažai, V. Žala su šturmanu S. Jurgelėnu pirmą kartą laimėjo Dakaro greičio ruožą (1 etapą) automobilių įskaitoje. 2021 važiavo 7 ekipažai, iš jų Laisvydas Kancius keturračių klasėje, 2021 motociklininkas A. Gelažninkas iškovojo 1 vietą Original by Motul, vadinamojoje vienišių (be techninės pagalbos) klasėje ir 21 vietą bendroje įskaitoje. 2022 startavo 10 Lietuvos ekipažų, iš jų pirmą kartą sunkvežimių, lengvųjų motobagių ir klasikinių automobilių (Dakar Classic) kategorijose. Motociklininkas A. Gelažninkas antrą kartą Dakare iškovojo 1 vietą Original by Motul kategorijoje, L. Kancius laimėjo 1B etapą keturračių, Rokas Baciuška – 10 ir 12 etapus lengvųjų motobagių kategorijoje.
A. Gelažninkas važiuoja 6 etape smėlio dykuma tarp Arequipaʼos ir San Juan de Marcona (Peru, 2019 01 13)
2023 dalyvavo 7 ekipažai, R. Baciuška laimėjo prologą, 5, 7 ir 11 etapus ir užėmė 2 vietą lengvųjų motobagių, L. Kancius laimėjo 9 ir 14 etapus keturračių, Vaidotas Paškevičiaus – 14 etapą sunkvežimių kategorijoje. 2024 startavo 10 ekipažų, iš jų, automobilių klasėje B. Vanagas su šturmanu iš Estijos Kuldaru Sikku finišavo aštunti (pagerino Lietuvos ir Baltijos šalių rekordą), V. Žalos ekipažas 12 greičio ruože buvo trečias, lengvųjų motobagių klasėje R. Baciuška užėmė 3 vietą ir trečius metus iš eilės laimėjo Dakaro beduino statulėlę.
Lietuvos lenktynininkų rezultatai
2
*finišavo vadinamojoje patirties (angl. experience) klasėje (nefinišavo vieno ar kelių etapų, todėl nebuvo klasifikuoti bendroje įskaitoje)
4
*finišavo vadinamojoje patirties (angl. experience) klasėje (nefinišavo vieno ar kelių etapų, todėl nebuvo klasifikuoti bendroje įskaitoje)
3216
-Dakaras, -Dakaro lenktynės