Diego Velázquez
Velázquez Diego (Diegas Velãskesas), tikr. Diego Rodríguez de Silva y Velázquez krikštytas 1599 06 06Sevilija 1660 08 06 ar 07Madridas, ispanų tapytojas. Ispanų baroko žymiausias atstovas. 1609–17 Sevilijoje mokėsi pas F. de Herrerą (1576–1656), F. Pacheco.
Kūryba
Ankstyvuoju laikotarpiu (1616–29) nutapė religinės tematikos (Kristus Mortos ir Marijos Magdalietės namuose, manoma, 1618), buitinio žanro (vadinamieji bodegón; Sena moteris, kepanti kiaušinius 1618, Vandens pardavėjas Sevilijoje, apie 1620) paveikslų, kuriems būdingas monochrominis (rusvas, geltonai bronzinis) koloritas, ryškus šešėliavimas. Nuo 1623 dirbo karaliaus Pilypo IV rūmų Madride dailininku, daugiausia tapė karaliaus šeimos, dvariškių portretus (grafo hercogo de Olivareso, 1624, karaliaus Pilypo IV, 1628); laikėsi ispanų reprezentacinio portreto kanonų, portretuojamuosius vaizdavo realistiškai, elegantiškos laikysenos, gana natūralių pozų.
D. Velázquez. Princas Baltazaras Karolis su neūžauga (aliejus, 1632, Dailės muziejus Bostone)
D. Velázquez. Meninos (dailininko prie molberto figūra – D. Velázquezo autoportretas; aliejus, 1656, Prado muziejus Madride)
1629–31 ir 1649–51 karaliaus siuntimu D. Velázquezas lankėsi Italijoje, italų tapybos paveiktas sukūrė reprezentacinių vaikų (Princas Baltazaras Karolis su neūžauga 1632), raitelių (Raito grafo hercogo de Olivareso portretas 1634, Raito Pilypo IV portretas 1635), dvaro juokdarių, neūžaugų (Juokdario Juano Calabazoso portretas 1639) psichologinių portretų. Šio laikotarpio mitologiniams (Bacho triumfas, arba Girtuokliai 1629) ir istoriniams (Bredos atidavimas, arba Ietys 1635) paveikslams būdinga išsklaidytos dienos šviesos, lokaliųjų spalvų paletės ir šaltų pilkų tonų dermė. Vėlyvojo laikotarpio (po 1638) portretuose vyrauja ryškių spalvų koloritas, akvarelei artimi laisvi ir lengvi, kartais ekspresyvūs štrichiniai potėpiai (Popiežius Inocentas X 1650, Rokeby Venera, dar žinomas kaip Venera su veidrodžiu, apie 1651, Infantė Marija Teresė 1653, Infantė Margarita mėlyna suknele, apie 1659). Vienas geriausių D. Velázquezo kūrinių – figūrinė kompozicija Meninos / Freilinos (1656). D. Velázquezo kūryba turėjo įtakos F. J. de Goyos, É. Manet kūrybai.
1664
-Velaskezas