dogma
dogmà (gr. nuomonė, mokymas, sprendimas), Dievo tiesa žmonėms, apreikšta Jėzaus Kristaus ir paliudyta Bažnyčios. Dogma turi būti susijusi su Biblijos bei Tradicijos tikėjimo ir atpirkimo tiesa; ją skelbia Bažnyčios oficialus mokymas per Bažnyčios susirinkimą ar popiežių. Mokymas, prieštaraujantis dogmai, atmetamas kaip eretiškas. Nuo apaštališkųjų tėvų (Ignotas Antiochietis) laikų dogmos terminas taikomas Jėzaus Kristaus ir apaštalų mokymui bei nurodymams. Vincentas Lerinietis dogmą laikė tai, kas visur, visada ir visų buvo tikima. Imperatoriaus Justiniano ediktas Bažnyčios pirmųjų susirinkimų nutarimus, kaip tikras Dievo dogmas, paskelbė valstybiniu įstatymu. Ankstyvojoje Bažnyčioje vietoj dogmos buvo kalbama apie tikėjimą, tikėjimo išdėstymą, doktriną, tikėjimo išpažinimą; jie buvo nukreipti prieš erezijas. Viduriniais amžiais buvo kalbama apie katalikų doktriną ir articulus fidei (tikėjimo teiginį). Nuo 1850 dogmos terminas pradėtas vartoti oficialiai. Biblijos kanono formavimasis ir daugelio jam priklausančių raštų redakcija neatsiejama nuo dogmos – buvo siekiama išryškinti tikėjimo svarbiausius teiginius, nes NT iš Bažnyčios reikalaujama ištikimybės Jėzaus Kristaus mokymui (Apd 2, 42, 1 Kor 11, 2, 2 Tes 2, 15). Nuo 18 a. dogma suprantama kaip Bažnyčios skelbiama Biblijoje apreikšta tiesa. Naujausiųjų amžių dogmos siekia šlovinti Dievo veikimą (1854 paskelbta Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo ir 1950 Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų dogmos). Vatikano II susirinkimo (1962–65) dekrete Unitatis redintegratio (1964) išdėstytas mokymas apie tiesų hierarchiją, kristologinės dogmos paskelbtos svarbesnėmis. Dogmos aiškinamos siejant jas su liturgija, kerigma, katecheze, apologetika ir visa bažnytine praktika. Dogminėje konstitucijoje Dei Verbum (1965) pabrėžiama, kad Bibliją ir Tradiciją Bažnyčia laiko svarbiausia tikėjimo taisykle; ją atspindi Bažnyčios apeigos. Dogmos yra ekumeninės – siekia išreikšti visos Krikščionių Bažnyčios tikėjimą. Stačiatikių Bažnyčioje dogma laikomas pirmųjų šešių Bažnyčios visuotinių susirinkimų mokymas. M. Liuteris ir kiti protestantai dogmas kritikavo, teigė, kad visos tikėjimo tiesos išdėstytos Biblijoje. K. Barthas dogmas laikė Bažnyčios priimtu tikėjimo teiginiu. Dogmas nagrinėja dogmatika.
117