Don DeLillo
DeLillo Don (Donas DeLlo) 1936 11 20Niujorkas, Jungtinių Amerikos Valstijų rašytojas, dramaturgas, eseistas. Vienas žymiausių Jungtinių Amerikos Valstijų postmodernistų. 1958 baigė Fordhamo universitetą (komunikaciją). 1958–64 dirbo reklamos ir viešųjų ryšių bendrovėje Ogilvy & Mather.
Don DeLillo
Pirmuosiuose romanuose kritiškai vertinamas šiuolaikinis gyvenimas Amerikoje (Amerikana / Americana 1971), apmąstoma žmogaus poreikis siekti galios, polinkis į konfliktiškumą, savidestrukciją (Galinė linija / End Zone 1972), gvildenama žymaus asmens pavertimo viešo vartojimo preke, jo šlovės, kūrybinio perdegimo ir vienatvės (Great Jonesʼo gatvė / Great Jones Street 1973), įtampos tarp racionalumo ir iracionalumo, mokslo ir prietarų, sielos ir kūno, tikrovės ir iliuzijos, mokslo genijaus problematika (Ratnerio žvaigždė / Ratnerʼs Star 1976), vartotojiškumo, nuobodulio, kasdienybės banalumo temos (Žaidėjai / Players 1977). Vėlesniuose kūriniuose vyrauja terorizmo, kraštutinių ideologijų, konspiracinių teorijų patrauklumo, dezinformacijos paveikumo tematika, pasakojama apie politikus, saugumo tarnybų darbuotojus, mafiją, pornografijos platintojus, meno kolekcininkus, žurnalistus (Pakalikas / Running Dog 1978, Svarstyklės / Libra 1988). Būdinga trilerio ir šnipų romano žanrų elementai, derinama istoriniai ir vaizduotės sukurti faktai, keliami konspiracinių teorijų, vienišo individo klausimai.
Viename žymiausių D. DeLillo romanų Baltasis triukšmas (White Noise 1985) pasakojama apie technologijų, multimedijų, reklamos, nesibaigiančio informacijos srauto kaip įrankio masėms valdyti įtaką, žmogaus sukeltą ekologinę krizę, mirties baimę, akademinę kultūrą ir pseudointelektualumą. Romane Mao II (1991) vyrauja totalitarizmo, politinio terorizmo, jo poveikio demokratinei visuomenei temos. Romanų Požeminis pasaulis (Underworld 1997), Krintantis žmogus (Falling Man 2007), Omegos taškas (Point Omega 2010) siužetai atspindi Amerikos 20 a. antros pusės svarbius visuomenės gyvenimo įvykius (1962 Karibų krizę, Rugsėjo vienuoliktosios teroristinį išpuolį Jungtinėse Amerikos Valstijose, pasirengimą karui su Iraku), juose nagrinėjamos įvairios temos: beisbolas, grafitis, priklausomybė nuo narkotikų, AIDS, branduolinis ginklavimasis, aplinkos tarša, religijos, terorizmo, mirties, gedulo, gyvenimo prasmės. Ligos, mirties, gyvenimo po mirties temos vyrauja siurrealistiniame romane Menininkė (The Body Artist 2001), romane Nulis K (Zero K 2016), keliamas gebėjimo išsakyti netektį per kalbą ir kūną klausimas, dėmesys skiriamas nanotechnologijoms, krionikai. Apie galingo ir turtingo žmogaus vienatvę, egzistencinį vakuumą mąstoma romane Kosmopolis (Cosmopolis 2003, lietuvių kalba 2006), romane Tyla (The Silence 2020) svarstoma apie priklausomybę nuo skaitmeninių technologijų.
Dar parašė apsakymų, pjesių, filmų scenarijų. Kūriniams būdinga ironija, satyra, humoras, siurrealizmas, absurdas.
1
1231