Eduard Spranger
Spranger Eduard (Eduardas Šprángeris), tikrieji vardai Franz Ernst tikroji pavardė Schönebeck 1882 07 27Berlynas 1963 09 17Tübingen, vokiečių filosofas, psichologas, pedagogas. W. Dilthey mokinys.
Išsilavinimas ir veikla
1909 baigęs psichologijos, filosofijos ir pedagogikos studijas Berlyno universitete iki 1912 ir 1920–1940 dėstė jame, 1911–1920 – Leipcigo, 1920–1944 Berlyno (1945 rektorius), 1946–1953 Tübingeno universitetuose; profesorius (1911). 1936–1939 skaitė paskaitas Japonijoje. 1944–1945 nacių kalintas Moabito kalėjime Berlyne.
Paveiktas W. Dilthey gyvenimo ir kultūros filosofijos, H. Rickerto vertybių mokymo idėjų sukūrė vadinamąją supratimo psichologiją (aprašomoji psichologija), kurios pagrindiniu tikslu laikė visapusišką žmogaus dvasinio gyvenimo tyrimą tam tikros kultūros kontekste. Teigė, kad psichiką galima suprasti intuityviai. Pasak jo, asmenybei svarbiausia vertybinės orientacijos, kurios padeda žmogui pažinti pasaulį. Išskyrė 6 gyvenimo pažinimo formas ir atitinkamus 6 asmenybės tipus: teorinį, ekonominį, estetinį, socialinį, politinį ir religinį. Juos apibrėžė kaip dvasinį pradą, išplaukiantį iš humanistinės dvasios, iš visos žmonijos vertybinių orientacijų. E. Sprangerio kultūros filosofija, ypač asmenybės vadinamoji specializacijos interpretacija, turėjo įtakos humanistinei psichologijai.
Eduard Spranger
Knygos
Svarbiausi veikalai: Moterų aukštosios mokyklos idėjos ir moterų judėjimas (Die Idee einer Hochschule für Frauen und die Frauenbewegung 1916), Kultūra ir auklėjimas (Kultur und Erziehung 1919), Gyvenimo formos (Lebensformen 1921), Jaunystės psichologija (Psychologie des Jugendalters 1924), Sielos stebuklas. Religinės filosofijos prologas (Magie der Seele. Religionsphilosophische Vorspiele 1947), Pedagogikos perspektyvos. Indėlis į dabarties auklėjimo problemas (Pädagogische Perspektiven. Beiträge zu Erziehungsfragen der Gegenwart), Apie Vokietijos liaudies mokyklos istoriją (Zur Geschichte der deutschen Volksschule, abu 1951), Dabarties kultūros problemos (Kulturfragen der Gegenwart 1953), Gimęs būti auklėtoju (Der geborene Erzieher 1958), Auklėjimo nepageidaujamo šalutinio poveikio įstatymas (Das Gesetz der ungewollten Nebenwirkungen in der Erziehung 1962).
2271