edukologija
edukològija (lot. educo – išvedu, ugdau + gr. logos – mokslas), žmogaus ugdymo mokslas, tiriantis ugdomąją sąveiką (ugdytinio ir ugdytojo veiksmus, ugdomąjį poveikį), švietimo sistemas, švietimo socialines ir vadybos problemas. Apima pedagogiką (vaikų ir jaunimo ugdymą) ir andragogiką (suaugusiųjų ugdymą). Žmogaus ugdymą tiria šie edukologijos mokslai: diadetika (tiria kūno kultūros, gyvensenos ugdymo teoriją ir praktiką, teikia metodines rekomendacijas), psichopedija (tiria psichinius procesus, savybes ir būsenas visais amžiaus tarpsniais), didaktika (apima mokymą ir mokymąsi, lavinimą ir lavinimąsi remiantis kultūros vertybėmis), hodegetika (tiria dvasios ir dvasingumo, doros, bendrosios vidinės kultūros ugdymo problemas). Ugdymo tikslus tiria teleologinė edukologija, ugdymo sąlygas įvairiomis priemonėmis – ergonominė, ugdytojų veiksmus – familistinė edukologija, arba pedeutologija, ugdytinio veiksmus – žmogaus raidos, diferencinė psichopedija, vaikų ir jaunimo pedagogikos, ugdymo dalyvių sąveiką – komunikacinė, šios sąveikos valdymą – vadybinė edukologija. Mokymo, švietimo, lavinimo, auklėjimo technologija tiria ugdymo vyksmo kokybę, edukologinė epistemologija apima ugdymo mokslinius tyrimus. Edukologijos sistema remiasi pagalbiniais mokslais, kurie skirstomi į pagrindinius (filosofija, sociologija, estetika, teologija) ir grindžiamuosius (somatologija, psichologija, psichofizika). Tikslines ugdymo sistemas tiria specialieji ugdymo mokslai: neįgaliųjų ugdymą – oligofrenopedagogika, surdopedagogika, tiflopedagogika, nusikalstančiųjų jaunuolių ugdymą – delinkventinė pedagogika, kalinamųjų ugdymą – penitencinė pedagogika, asocialiųjų, normalios šeimos ir bendruomenės ugdymą – socialinė pedagogika. Edukologijos sistemai priklauso su ugdymo institucijomis susijusios disciplinos: vaikų darželių, vidurinių mokyklų pedagogikos, aukštųjų mokyklų, meno mokyklų, karo mokyklų, profesinių mokyklų edukologijos. Pagal edukologijos taikymo sritį skiriama ergonominė pedagogika, sociologinė (socialinės organizacijos tobulinimo), teologinė, lyginamoji, vietovės, organizacijų ir kitos edukologijos. Taikomąsias išvadas, metodines rekomendacijas edukologija grindžia fundamentaliais tyrimais.
L: L. Jovaiša Edukologijos pradmenys Vilnius 1993.
2393