ekleziologija
ekleziològija (gr. ekklēsia – bažnyčia + logos – mokslas), teologijos mokslas apie Bažnyčios kilmę, prigimtį, savybes ir misiją. Nagrinėja Bažnyčios ištakas ST, Jėzaus Kristaus tarnystę, Jo prisikėlimą iš numirusiųjų ir Šventosios Dvasios atsiuntimą, Bažnyčios ir Dievo karalystės santykį, Bažnyčios modelius, misiją pasaulyje, Bažnyčios pneumatologinę, charizminę, institucinę, hierarchinę ir eschatologinę prigimtis.
NT Bažnyčia vadinama Kristaus Sužadėtine (Ef 5, 25–32; Apr 21, 2; 22, 17), Kristaus Kūnu (Rom 12, 4–5; 1 Kor 12, 12–27; Ef 1, 22–23), Dievo Tauta (1 Pt 2, 10; Rom 9, 25), Šventosios Dvasios Šventykla (1 Kor 3, 16; 6, 19), Dievo Šeima ir Buveine (Ef 2, 19–22).
Ankstyvojoje krikščionybėje Bažnyčios apologetiką pradėjo Irenėjas Lionietis, polemizuodamas su gnostikais. Kiprijonas Kartaginietis (apie 200–258) parašė pirmąjį veikalą apie Bažnyčios vienybę De catholicae Ecclesiae unitate. Iki vidurinių amžių apie Bažnyčią dažniausiai buvo kalbama Biblijos komentaruose, pamoksluose, kanonų teisės tekstuose, dvasinėse knygose. Jonas Raguzietis (mirė 1440 ar 1441) parašė pirmąjį traktatą Tractatus de Ecclesia, J. de Torquemada – pirmąjį sisteminį traktatą Summa de Ecclesia (apie 1450); jis turėjo didelę įtaką ekleziologijos raidai. Katalikų ekleziologija po reformacijos vis labiau buvo plėtojama ir aptariama ne tik kanoniniu, bet ir teologiniu požiūriu; įtakos turėjo R. Bellarmino darbai, Vatikano I (1869–70) ir II (1962–65) susirinkimų mokymas, ekumenizmas, Y. Congaro, A. Dulleso (gimė 1918), K. Rahnerio, J. M. R. Tillard’o, popiežiaus Benedikto XVI bei kitų teologų darbai. Rytų Bažnyčios teologai labiau išplėtojo pneumatologinę, vėliau N. Afanasjevas (1893–1966) ir J. Zizioulas (gimė 1931) – eucharistinę ekleziologiją. Pastaroji yra fundamentinės (Bažnyčia nagrinėjama kaip dieviškojo apreiškimo perdavėja) ir dogminės (nagrinėjama Bažnyčios kilmė, esmė, struktūros, funkcijos ir Bažnyčios ateitis) teologijų dalis. Protestantai Bažnyčią nagrinėja dogminės teologijos požiūriu.
L: G. B. Mondin La chiesa primizia del regno: Trattato di ecclesiologia 7 vol. Bologna 1992; S. Wiedenhofer Das katholische Kirchenverständnis Grünewald 1992; M. Kehl Die Kirche: Eine katholische Ekklesiologie Würzburg 1994.
117