environmentas
environmeñtas (angl. environment – aplinka), šiuolaikinio meno rūšis – didelės daugianarės erdvinės kompozicijos, imituojančios žmogaus aplinką. Naudojama butaforiniai daiktai, ready‑made, įvairios medžiagos (stiklas, veidrodžiai), paveikslai, skulptūra, apšvietimas, garsinės ir vaizdinės raiškos priemonės. Sukuriama tam tikra įtaigi aplinka, provokuojanti stebėtojo regą ir klausą. Ištakos siekia dadaistų kūrybą (K. Schwitterso erdviniai koliažai Merzbau 1923–1937), 20 a. 3–4 dešimtmečio siurrealistų tarptautines dailės parodas. Iš pradžių environmentas formavosi kaip periferinė meninės veiklos forma, kaip specifinė aplinka eksponuoti kūriniams (Y. Kleinas transformavo galerijos Iris Clert Paryžiuje erdvę, 1958). Kaip savarankiška meno rūšis išsirutuliojo 20 a. 6–7 dešimtmetyje. Pradininkas – A. Kaprow (Sandėlis – galerijoje Martha Jackson Niujorke, 1961). 7 dešimtmetyje environmentą plėtojo poparto dailininkai J. Dine’as, G. Segalas, C. Oldenburgas (Atsargos 1961), E. Kienholzas (Valstybinė ligoninė 1966). Žymesni environmentai: parodos Dylaby (1961, Amsterdamo valstybinis muziejus, dalyvavo dailininkai R. Rauschenbergas, M. Raysse’as ir kiti), She (1966, Stokholmo moderniojo meno muziejus, dalyvavo dailininkai N. de Saint Phalle, P. O. Ultvedtas, J. Tinguely). Vėliau prie environmento raidos prisidėjo kinetinio meno kūrėjai, kurie erdvės transformavimui pritaikė tapybos kūrinius. Prancūzų dailininkų grupė Groupe de Recherche d’Art Visuel žiūrovus įtraukė į erdvės inscenizaciją, italų dailininkai G. Alviani (g. 1939), G. Colombo (1937–1993), E. Castellani (g. 1930) išpopuliarino ankštus tūrius, o graikų dailininkas Takis – garso instaliaciją. 8 dešimtmetyje skurdžiojo meno (Arte Povera) dailininkai J. Kounellis, M. Merzas kūrė environmentą naudodami skurdžias medžiagas, amerikiečiai D. Flavinas, R. Irwinas, J. Turrellis, D. Wheeleris (g. 1939) – naudodami šviesos efektus, S. Le Wittas – ištapytas sienas. Nuo 8–9 dešimtmečio environmentas laikomas specifinės vietos kūriniu. Lietuvoje environmento elementus kūryboje naudoja grupės Post Ars nariai (ypač R. Antinis jaunesnysis), J. Gasiūnas, L. L. Katinas, V. Tarasovas.
L: G. Kepes Arts of the Environment New York 1972.
2972