Eva Gonzalès

Gonzalès Eva (Eva Gonzalès) 1849 04 19Paryžius 1883 05 05 (kitais duomenimis – 05 06)Paryžius, prancūzų tapytoja. Impresionizmo atstovė. Viena iš keturių žymiausių moterų impresionisčių (kartu su Viena iš keturių žymiausių moterų impresionisčių (kartu su B. Morisot, M. Cassatt, M. Bracquemond). Augo kūrybiškoje aplinkoje – tėvas Emmanuelis Gonzalèsas (1815–87) buvo rašytojas, motina Marie‑Céline Ragut (1823–80) – muzikantė, namuose dažnai lankėsi žymūs literatai ir menininkai; tėvai palaikė dukters polinkį į meną. Būdama 16 m. pradėjo mokytis akademistinį stilių (akademizmas) plėtojančio tapytojo portretisto Charles’io Chaplino (1825–91) studijoje. 1869 susipažinusi su É. Manet tapo jo modeliu ir mokine (E. Gonzalès yra vienintelė žinoma šio tapytojo mokinė).

Kūryba

Kūryboje savitai suderino skirtingas įtakas: pirmojo mokytojo akademistinį stilių ir antrojo novatoriškumą; susilaukdavo teigiamų įvertinimų iš skirtingų meninių stovyklų pusių; jos kūryba žavėjosi É. Zola. Tapė daugiausia portretus (dažnai vaizdavo artimuosius, ypač seserį Jeanne), kasdienio gyvenimo siužetus, natiurmortus. E. Gonzalès kūriniams būdinga paslaptingumas, intymumas, jie aiškių formų, ramių, bet gyvų potėpių, švelnių, prislopintų spalvų (Viso ūgio veidrodis 1869–70); kartais koloritas pagyvinamas raudonu ar kitu ryškesniu akcentu (Mergina su vyšniomis, apie 1870, Prie jūros / Honfleuras), tarsi labiau apšviestais plotais (Mažasis karys 1870, Italų teatro ložė, apie 1874). Kai kurie kūriniai pasižymi ekspresyvesne tapysena (Pasijodinėjimas asiliuku 1880). Per Prancūzijos–Prūsijos karą E. Gonzalès gyveno Dieppe’e, čia nutapė melancholiškos nuotaikos peizažų, kartais su vienišomis figūromis (Dieppe’o paplūdimio vaizdas nuo vakarinės kalvos 1871, Dieppe’o paplūdimys, Kviečių laukas / Dieppe’as, abu 1875).

E. Gonzalès. Guvernantė su vaiku (aliejus, apie 1877–78, Nacionalinė galerija Vašingtone)

Kiti žymesni paveikslai: Arbata (1868–69), Žvirblis (1869–70), Rausvas rytas (1874), Valtyje (apie 1875), Desertas (1875–76), Pabudimas (1876–77), Modistė (apie 1877), Našlaičių puokštelė, Guvernantė su vaiku, Vaikai smėlio kopose / Grandcamp’as (dar žinomas pavadinimu Brolis ir sesuo; visi apie 1877–78), Balti bateliai (1879–80), Rožės vazoje (apie 1880). Sukūrė ir grafikos kūrinių.

Parodos

Nuo 1870 E. Gonzalès dalyvavo Salonuose; kvietimų dalyvauti impresionistų parodose, kaip ir jos mokytojas É. Manet, atsisakydavo. 1885 Paryžiuje surengta tapytojos pomirtinė retrospektyvinė paroda, vėliau jos kūryba eksponuota nedaug, menininkė buvo primiršta. Didesnio dėmesio E. Gonzalès kūryba vėl sulaukė 20 a. pabaigoje.

Kūriniai muziejuose

Kūrinių turi Orsay muziejus, muziejus Petit Palais (abu Paryžiuje), Dieppe’o muziejus, Airijos nacionalinė galerija Dubline, Nacionalinė galerija Vašingtone, Čikagos ir Minneapolio meno institutai, kitos meno institucijos Prancūzijoje bei kitose šalyse, daug jų yra privačiose kolekcijose.

E. Gonzalès. Našlaičių puokštelė (pastelė, apie 1877–78, Metropolitano meno muziejus Niujorke)

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką