Ganos dailė
Gãnos dail
Moters su kūdikiu medinė statulėlė iš Ašančio
Ganos meistrai garsėjo metalo ir dramblio kaulo dirbiniais, keramika, audiniais. Iš aukso, sidabro ir bronzos buvo liejami, kalami, kalstomi indai, paradiniai ginklai, papuošalai, plito lieti bronziniai žvėrių, paukščių, žuvų formos nedideli (4–15 cm ilgio) svareliai‑pakabučiai aukso smiltims sverti (nuo 20 a. gaminami kaip suvenyrai). Lipdyti juodosios keramikos dirbiniai su savita ekspresyvia puošyba. Kaip ir kitose Vakarų Afrikos šalyse, išlikęs paprotys austi spalvotas medvilnines ir šilkines juostas (vadinamosios kente), kurios susiuvamos į platų audinį tautiniams drabužiams, užtiesalams, hamakams. Naudojant nevilgią augalinę pastą, pelkių dumblą kuriama batika. Medvilniniai audiniai marginami simboliniais motyvais indigo dažais rišant mazgus (vadinamieji plangi) ir taikant spaudžiamąją techniką (vadinamoji adinkra).
Amatų centre Ketoje telkiasi medžio drožėjai, dekoruojantys peilių, durklų rankenas, drožiantys ritualinės paskirties abstrakčių formų lėles (aikwa‑ba), simbolizuojančias vaisingumą. Nuo seno buities daiktai, durys, baldai dekoruojami smulkia drožyba, kurulinės kėdės (taburetė lenktomis, sukryžiuotomis kojomis) formos suolelių ornamentika ir atlikimo precizika rodo savininko socialinę padėtį. Kitaip nei kitose Vakarų Afrikos šalyse, Ganoje nedrožiamos ritualinės kaukės.
1958 įkurta Meno taryba liaudies ir profesionaliosios dailės raidai skatinti. 6–7 dešimtmečio tapyboje vyravo realizmas. Nutapyta romantizuotų liaudies buities ir papročių vaizdų, peizažų, istorinių paveikslų; būdinga stilizacija, ryškios spalvos. Su 19 a. krikščionių misionierių įdiegta tradicija siejama Ganoje paplitusi paspalvinta, iš cemento liejama paminklinė skulptūra (žmonių figūros, jų grupės), šventųjų statulos. 20 a. 6–7 dešimtmečio skulptūroje derintos vietinės dailės ir Vakarų Europos skulptūros tradicijos (K. Antubamas, 1922–1964, V. Kofi, 1923–1974, O. Ampofo, 1908–1998). 8–9 dešimtmečio skulptūroje ryšku avangardizmo įtaka (automobilio, bato, svogūno, obliaus formos mediniai karstai, skulptorius S. K. Kwei, 1922–1991). 20 a. pabaigoje sukurta savitų, novatoriškų dailės kūrinių. K. Bucknoras išplėtojo naują tapybos pakraipą (vadinamąją skulptūrinę idiomą), pagal kurią trimatės skulptūros principai taikomi dvimatėje erdvėje. Tapytojai A. Gloveris (g. 1934) ir A. Delaquisas (g. 1942) išgarsėjo panoraminėmis daugiafigūrėmis sąlygiškomis minios, turgaus, stoties kompozicijomis, kurias grindė oparto principais. Dailininkus rengia Dailės koledžas (įsteigtas 1951) prie Mokslų ir technologijos universiteto Kumasi, Edukologijos universitetinis koledžas Winneboje, privatūs dailės koledžai Akroje.
2972
L: K. Antubam Ghana Arts and Crafts Accra 1961; N. Grigorovič Sovremennoe iskusstvo Tropičeskoj Afriki Moskva 1988; African Textiles London 1992.
Ganos kultūra