garsų pamėgdžiojimai
gars pamgdžiojimai, gamtos garsų imitacijos ir įprasminimai. Viena seniausių muzikavimo formų. Liaudies ir profesionaliojoje muzikoje garsų pamėgdžiojimai būna dainuojamieji ir instrumentiniai. Yra daug jų variantų. Mėgdžiojami laukinių (vyturio, lakštingalos, varnėno, gegutės) ir naminių paukščių, gyvulių garsai, ritmingi darbo garsai. Garsų pamėgdžiojimams būdinga sąmojis, vaizdų ekspresyvumas, ritmingų garsų moduliacija.
Liaudies dainuojamieji garsų pamėgdžiojimai
Vieni dainuojamieji garsų pamėgdžiojimai turi pirmapradžių melodijos žymių, juose kalbinės intonacijos pereina į muzikinę ritmiką, melodizuotus šūksnius. Kiti dainuojamieji garsų pamėgdžiojimai perteikiami nesudėtingomis rečitatyvinėmis melodijomis, sudarytomis iš trumpų intonacinių motyvų. Dalis dainuojamųjų garsų pamėgdžiojimų gyvuoja savarankiškai (tokių gausu piemenų folklore), kiti įsiterpia į kitų tautosakos žanrų kūrinius (pasakas, sakmes).
Liaudies instrumentiniai garsų pamėgdžiojimai
Liaudies instrumentiniai garsų pamėgdžiojimai išreiškiami muzikos instrumentais imituojant gamtos, darbo įrankių garsus: ūku, brūkliu, gūdu – vėjo gūsio, terkšle – šautuvų, čekštuku – kūdikio verksmo, pelėdos ūkavimo, šiaudo birbyne – skraidančių vabzdžių, paukščio plunksnos birbyne (dar vadinamu viliokliu) – medžiojamųjų paukščių, tošele, žoline – naminių ir laukinių (daugiausia giesmininkų) paukščių, gyvulių ir žvėrių, lamzdeliu, molinuku – naminių ir laukinių paukščių, skudučiais – gegutės, skrabalu – gandro, genio, smuiku – vyturio garsus. Garsų pamėgdžiojimus atlieka folkloro ansambliai, kaimo kapelos.
Garsų pamėgdžiojimai profesionaliojoje muzikoje
Profesionaliojoje muzikoje (neretai programinėje, konkrečiojoje) naudojajami dainuojamieji, instrumentiniai gamtos pamėgdžiojimai ir gamtos garsų įrašai. Instrumentiniai atliekami įvairiais instrumentais (tarp jų ir specifiniais – papliauška, vėjo mašina, sirena, svirpliu, griaustiniu), elektroniniais sintezatoriais. Instrumentinių garsų pamėgdžiojimų kūriniuose yra panaudoję L. van Beethovenas (VI simfonija), H. L. Berliozas (Fantastinė simfonija), R. Wagneris (opera Niurnbergo meisterzingeriai), G. Mahleris (I, IV simfonijos), O. Respighi (siuita Paukščiai), O. Messiaenas (Paukščių prabudimas, Egzotiški paukščiai, Paukščių katalogas). Lietuvių muzikoje dainuojamųjų ir instrumentinių garsų pamėgdžiojimų naudojo M. K. Čiurlionis, E. Balsys, J. Juozapaitis, G. A. Kuprevičius, B. V. Kutavičius, V. Laurušas, A. Rekašius, M. Urbaitis.
1352