Gesina ter Borch
ter Borch Gesina (Gesina ter Borch) 1631 11 15Deventer 1690 04 16Zwolle, olandų tapytoja, grafikė. G. ter Borcho sesuo. Savamokslė; dailės šiek tiek pramoko iš jaunesniųjų brolių Harmeno (1638–77) ir Moseso (1645–67), kuriuos mokė jų visų tėvas tapytojas Gerardas ter Borchas vyresnysis (1583–1662).
Gesinos ter Borch autoportretas su jos pačios kaligrafiškai užrašytu Joosto Hermanso Roldanuso eilėraščiu (akvarelė, tušas, 1661, Valstybinis muziejus Amsterdame)
Būdama 14–15 m. G. ter Borch pradėjo kurti albumus, savotiškas rankraštines knygas: iš pradžių užsiėmė tik kaligrafija – perrašinėdavo įvairius eilėraščius, aforizmus, dainų žodžius, vėliau kaligrafiškai išrašytus tekstus ėmė papildyti akvarelinėmis iliustracijomis, kurių stilius artimas miniatiūroms (vėliau jas dar ir paauksuodavo, pasidabruodavo); sukūrė ir atskirų kūrinių. Kai kuriose iliustracijose figūros dažnai vaizduojamos baltame fone (Poros kivirčas, Pasivaikščiojimas, abu apie 1652). Kitose akvarelėse joms nutapytas ir fonas (peizažas arba interjeras); šiuose kūriniuose kruopčiai detalizuoti ne tik personažai (tiksliai pavaizduoti kostiumai, subtiliai parodytos veido išraiškos, gestai), bet ir jų aplinka, įtaigiai perduota vaizduojamos situacijos nuotaika (Pora prie įėjimo į vienuolyną, apie 1658, Moteris raižo vardus medžio kamiene 1661).
Akvarelėse daugiausia vaizdavo savo artimuosius ir jų gyvenimą (Sijbrantas Schellingeris ir Jenneken ter Borch su dviem vaikais interjere 1669, Gerritas ir Cornelisas Schellingeriai vaikystėje 1672), įvairias kasdieniškas scenas (Muzikuojanti piemenų pora, apie 1654, Ponas ir ponia stovi prieš neturtingą moterį ir jos vaikus 1654–55, Melžėja, Valstietė su vaiku peizaže, abi 1669), dailiai ir madingai apsirengusius žmones (Penkių žmonių kompanija, apie 1654–58), įsimylėjėlius. Mėgo vaizduoti tamsų paros metą (jį perteikdavo per monochromiją), scenas žvakės ar mėnesienos šviesoje. Nutapė ir alegorinės (Meno triumfas prieš mirtį 1660) bei religinės (Mozė, Tobijas ir Angelas, abu 1655) tematikos akvarelių. Išliko G. ter Borch priskiriama persų miniatiūros kopija (apie 1660–87). Sukūrė daug autoportretų.
G. ter Borch. Sijbrantas Schellingeris ir Jenneken ter Borch su dviem vaikais interjere (akvarelė, tušas, 1669, Valstybinis muziejus Amsterdame)
G. ter Borch. Moseso ter Borcho kaip dvimečio berniuko portretas (aliejus, 1667 ar vėliau, Valstybinis muziejus Amsterdame)
17 a. 7 dešimtmečio viduryje G. ter Borch pradėjo tapyti aliejumi (žinomi tik keli šia technika sukurti jos paveikslai). Kartu su broliu G. ter Borchu nutapė pomirtinį per Olandijos–Anglijos antrąjį karą žuvusio jaunesnio brolio Moseso portretą (apie 1667–69), jiems abiem t. p. priskiriamas Moseso vaikystėje portretas (apie 1655). 2024 antikvariate buvo rastas iki tol nežinotas G. ter Borch sukurtas pomirtinis Moseso portretas (1667), kuriame dailininkė pavaizdavo brolį kaip dvejų metų vaiką.
L: A. Eaker. Gesina ter Borch Los Angeles–London 2024.
G. ter Borch. Kompozicija Džentelmenas meta kamuoliuką į damą ir kaligrafiškai užrašyti dainos apie meilę žodžiai (akvarelė, tušas, apie 1652–53, Valstybinis muziejus Amsterdame)
G. ter Borch. Kompozicija Pasivaikščiojimas ir kaligrafiškai užrašytas eilėraštis apie Tirsį ir Filidę (akvarelė, tušas, apie 1652, Valstybinis muziejus Amsterdame)
Gerard ter Borch, Gesina ter Borch. Memorialinis Moseso ter Borcho portretas (aliejus, 1667–69, Valstybinis muziejus Amsterdame)
G. ter Borchui ir G. ter Borch priskiriamas brolio Moseso vaikystėje portretas (aliejus, apie 1655, Nacionalinė galerija Vašingtone)