intelektinis kapitalas
intelèktinis kapitãlas, sukaupti intelektiniai ištekliai, kurie per žmogiškuosius išteklius dažniausiai su kitomis gamybos priemonėmis naudojami pelnui gauti (dažniausiai korporacinės vadybos sąlygomis). Intelektinio kapitalo turinį ir vertę lemia intelektinių vertybių socialinė samprata. Intelektinį kapitalą sudaro sukauptas intelektinis turtas (patentai, licencijos, vadybos ir rinkodaros patirtis, technologijos, duomenų tinklai ir bazės), darbuotojų kapitalas (personalo tam tikra kvalifikacija ir įgūdžiai), vartotojų kapitalas (klientų, aptarnavimo ir tiekėjų tinklai, informacija apie jų elgsenos stereotipus ir prioritetus) ir kitos intelektinių išteklių infrastruktūros sudedamosios dalys. Intelektinio kapitalo vertinimo metodai: tiesioginis (remiasi intelektinio kapitalo sąnaudų apskaita arba kitais būdais įvertinama jo sudedamųjų dalių piniginė vertė), rinkos (pagal įmonės kapitalo rinkos vertės ir apskaitinės jos turto vertės skirtumą), turto pelningumo (konkrečios veiklos šakos pelningumo vidurkis lyginamas su įmonės kapitalo vidutinėmis sąnaudomis ar diskonto norma). Intelektinio kapitalo rodikliai: pridėtinės vertės intelektualiosios dalies koeficientas (rodo, kaip naudingai įmonė kuria pridėtinę vertę, gautą iš materialiojo ir nematerialiojo turto), bendrieji verslo rodikliai (darbuotojų vidutinis skaičius, konkrečių sričių personalo mokymo lygis, bendrasis pelningumas, bendras klientų ir naujų klientų skaičius, akcinis kapitalas ir kiti), struktūriniai rodikliai (administracinės išlaidos, kompiuterių skaičius, informacinių technologijų galimybės, kokybės tobulinimo sistemos, tikslų realizavimo laipsnis ir kiti), klientų rodikliai (užimamos rinkos dalis, per tam tikrą laikotarpį prarastų klientų skaičius, bendradarbiavimo su klientais trukmė, klientų pasitenkinimo indeksas ir kiti), žmogiškieji rodikliai (personalo apyvartumas, vadovų skaičius, mokymams skirtas laikas, lyderystės ir motyvacijos indeksai, darbuotojų vidutinis amžius ir išsilavinimas), atsinaujinimo rodikliai (bendrųjų ir rinkos tyrimų, tobulinimosi išlaidos, darbuotojų pasitenkinimo indeksas, bendras produktų, tai yra gaminamų prekių ar teikiamų paslaugų, ir naujų produktų santykis, investicijų į naujas rinkas, žmogiškąjį kapitalą ir informacines technologijas sudedamųjų dalių lyginamasis svoris, jaunesnių kaip 40 metų darbuotojų skaičius ir kiti).
2638