Irako dailė
Irãko dail
Seniausių laikų dailė
Ankstyvosios (ketvirto–pirmo tūkstantmečio prieš Kristų) dailės kūrinių – monumentalių statinių dekoro liekanų, aukso ir sidabro papuošalų, ornamentuotų žalvarinių indų – rasta Ūro, Nipūro, Kišo, Babilono, Ninevijos miestų teritorijose. Juose ryšku Mesopotamijos, Asirijos meno įtaka. Savitų dailės kūrinių (daugiausia skulptūrų, taikomosios dekoratyvinės dailės dirbinių) sukurta 6 a. pr. Kr.–7 a. po Kr. valdant Achaimenidams, Sasanidams.
7–10 amžiaus dailė
7 a. Iraką užkariavus arabams paplito islamo menas. Pastatai dekoruoti geometriniais ornamentais, medžio, stiuko, marmuro dirbiniais, plėtota sienų tapyba, mozaika. Dailė ypač suklestėjo 8–10 a. al Kufos, al Basros, Bagdado, Samarros miestuose. Reprezentacinių rūmų, mečečių, medresių interjerai dekoruoti plokštėmis, freskomis. Sienų tapybai būdinga monumentalumas, dinamika, šviesus koloritas, tapytos medžiotojų, raitelių, šokėjų, fantastinių būtybių figūros, vyravo geometriniai, įmantriai supintų linijų ir figūriniai motyvai. Plito spalvingas glazūruotų plytelių dekoras. Samaroje susiformavęs sudėtingo piešinio ornamentas arabeska vėliau paplito Artimųjų Rytų dailėje. Sukurta skulptūrinių reljefų, medalionų su žvėrių ir paukščių atvaizdais.
11–19 amžiaus dailė
11 a. viduryje–13 a. viduryje (valdant Seldžiukams) vyravo saikingas pastatų dekoras, suintensyvėjo taikomosios dekoratyvinės dailės plėtotė. Ypač garsėjo kalvystės ir raižyti bei inkrustuoti metalo dirbiniai iš Mosulo, glazūruoti, polichromuoti, liustru dekoruoti keramikos, stiklo dirbiniai iš al Basros, Samarros, šilko audiniai su aukso ataudais iš Bagdado. 13 a. Bagdade įkurta pirmoji tapybos mokykla (žymiausias atstovas – J. al Vasiti). Susiklostė savita miniatiūrų tapyba, ji ypač suklestėjo 13 a. Bagdade. Sukurta mokslinių veikalų iliustracijų, joms būdinga lakoniška, monumentali kompozicija, dažniausiai vaizduotos 2 arba 3 figūros (Diorkerido knygos Farmakologija iliustracijos, dailininkas Abd Alla ibn Fadli).
J. al Vasiti. Kupranugarių kaimenė (al Chariri Abu Muchammado al Kasimo makamos iliustracija, 13 a., Nacionalinė biblioteka Paryžiuje)
Sukurta miniatiūrų su buities, interjero, turgaus vaizdais, maldininkų karavanais. Figūrų piešinys ekspresyvus, dinamiškas, kompozicijos harmoningos, dekoratyvios (al Chariri Abu Muchammado al Kasimo makamos iliustracijos). Savitos Mosulo mokyklos miniatiūros. Joms būdinga sudėtinga daugiafigūrė kompozicija, spalvingumas, aukso spalvos fonai, vyrauja pakili, iškilminga nuotaika (Dainų knygos iliustracijos, 1218–19). 14 a. Bagdade kūrusio meistro D. Sultani miniatiūros turėjo įtakos Herato ir Vidurio Azijos miniatiūrų mokyklai. 15–16 a. (užkariavus mongolams) Irako dailėje įsivyravo Irano, 16 a. viduryje–1918 – Turkijos meno įtaka.
20 amžiaus pirmos pusės dailė
20 a. pradžioje Irako dailėje vyravo akademizmo tendencijos. Dalis menininkų tobulinosi Vakarų Europoje, kūryboje taikė naujus dailės principus. Tapyta peizažai, portretai, natiurmortai, I pasaulinio karo vaizdai (M. S. Zaki, H. M. Salimo, A. Hafidho, A. Rassamo kūryba). Sukurta simbolistinių paveikslų (O. Nadži, A. Sabri), karikatūrų (pradininkas – H. S. Salimas). Klestėjo kaligrafija (H. al Baghdadi kūryba). Ji taikyta pastatų dekorui, sienų tapybai, paveikslams, banknotams kurti. 1932 Irakui atgavus nepriklausomybę valdžios institucijos skatino menininkų tobulinimąsi užsienio šalyse. Plėtotas realizmas. Sukurta stilizuotų, dinamiškos kompozicijos statulų, skulptūrinių portretų, spalvingų peizažų (A. ir M. Sabri, H. ar Rahalio, H. al Džadero kūryba).
20 amžiaus antros pusės dailė
1950–60 plito įvairios modernizmo kryptys. Menininkai stažavo Paryžiuje, Londone, Romoje. Įkurtos menininkų grupuotės: Primityvistų / Pionierių (įkurta 1950; dailininkai F. Hasanas, A. aš Šaikhali, Z. Salihas, M. Sabri, N. ar Rami), Bagdado modernaus meno grupuotė (įkurta 1951; dailininkai Dž. Salimas, L. Salimas, S. Hasanas, F. Abbonas), Impresionistų (įkurta 1953; dailininkai H. ad Durubi, K. al Džadiras). 7 dešimtmečio tapyboje ir skulptūroje vyravo II pasaulinio karo prisiminimai, Bagdado vaizdai, interpretuotos liaudies meno tradicijos (Dž. Hamudi, S. H. al Saido, H. Trukso kūryba). Plito 20 a. Meksikos meno įtaka. Paveikslų politinėmis, nacionalinėmis temomis nutapė al Zavija, R. Dabdubas ir grupuotės Religinė brolija (įkurta 1967) nariai. Naujas dailės tendencijas ir technologijas plėtojo grupuotės Inovacionistai, Naujoji linija, Viena dimensija. Bagdade pastatyta didelių monumentų: Nežinomam kareiviui (1982, skulptorius K. al Rahhalis), Kankinių monumentas Irako–Irano kare žuvusiųjų atminimui (1981–83, skulptorius Dž. Salimas).
917
mozaikos Ūro vėliava fragmentas (27 a. pr. Kr., Britų muziejus Londone)
L: Iraq Contemporary Art 2 V. Milan 1977.
Irako kultūra