Jan van Scorel
van Scorel Jan (Janas van Skòrelis) 1495 08 01Schoorl (prie Alkmaaro) 1562 12 06Utrecht, Nyderlandų tapytojas. Šiaurės renesanso atstovas.
J. van Scorel. Haarlemo piliečio portretas (aliejus, 1529, Valstybinis muziejus Amsterdame)
Manoma, iki 1509 mokėsi Lotynų mokykloje Haarleme, vėliau buvo tapytojo C. Willemszo pameistrys. 1512 išvyko į Amsterdamą, čia mokėsi pas J. van Corneliszą, vėliau – pas J. Gossaertą; J. van Scorelio ankstyvuosiuose kūriniuose ryšku jų įtaka (Šventoji šeima 1520). Vėliau keliavo po Vokietiją (Niurnberge trumpai mokėsi pas A. Dürerį), apie 1519 atvyko į Veneciją, iš čia, manoma, 1520 išvyko į piligriminę kelionę po Palestiną. Ši kelionė turėjo daug įtakos J. van Scorelio kūrybai: keliaudamas sukūrė eskizų, kuriais pasinaudojo vėlesniuose kūriniuose (triptike Įžengimas į Jeruzalę, apie 1526, topografiškai tiksliai pavaizduota Jeruzalė, paveiksle Jėzaus krikštas, 1530, nutapytas Palestinos peizažas). 1522 popiežiaus Hadrijono VI buvo pakviestas į Vatikaną (manoma, prieš atvykdamas į Romą lankėsi Italijos kituose miestuose) ir paskirtas Belvederio kolekcijų direktoriumi (pareigas ėjo iki 1524).
Gyvendamas Italijoje studijavo antikinę skulptūrą, Leonardo da Vinci, Giorgione’s, J. Palmos il Vecchio, Bronzino tapybą; didžiausią įtaką padarė Michelangelo ir Rafaelis. 1524 grįžo į Nyderlandus, tapo dvasininku, bet tebetapė (gaudavo daug prestižinių užsakymų, turėjo didelę dirbtuvę).
Išlikusiems J. van Scorelio kūriniams (daug jo religinių paveikslų buvo sunaikinti per ikonoklastinius išpuolius 1566) būdinga sodrus koloritas (įtakos turėjo Venecijos mokykla), šešėliavimas, minkšta figūrų tapysena, ritmiškas jų išdėstymas poetizuoto peizažo fone; moterys vaizduojamos lieknos ir grakščios. J. van Scorelis nutapė portretų, juose subtiliai perteikė portretuojamojo vidinę būseną, charakterį (Agahta van Schoonhoven 1529); Dvylika Jeruzalės piligrimų Haarlemo brolijos narių (1529) – vienas ankstyviausių grupinių portretų Nyderlanduose. Kiti žymesni kūriniai: Tobijas ir angelas (1521), Švč. Mergelė Marija su Kūdikiu, Marija Magdalietė (abu apie 1530), Jėzaus paaukojimas šventykloje (apie 1540), Peizažas su Betšeba (apie 1545). J. van Scorelio kūryba turėjo daug įtakos Nyderlandų tapybos raidai (supažindino vietinius dailininkus su Italijos renesanso daile). Reiškėsi ir kaip inžinierius, sukūrė dambų projektų.
J. van Scorel. Marija Magdalietė (aliejus, apie 1530, Valstybinis muziejus Amsterdame)
1746
J. van Scorel. Gelsvųjų narcizų Madona su Kūdikiu ir aukotojais (aliejus, apie 1535, Thysseno-Bornemiszos muziejus Madride)