Jiří Frejka
Frejka Jiří (Jiržis Freikà) 1904 04 06Útěchovice pod Stražištěm (Vysočinos kraštas) 1952 10 27Praha (nusižudė), čekų teatro režisierius ir teoretikas. Avangardinio teatro atstovas. Baigė Prahos universitetą (Filosofijos fakultetą) ir Prahos konservatoriją (Teatro fakultetą). 1925 su konservatorijos absolventais pastatė avangardinį spektaklį Dandeno cirkas (pagal Molière’o komediją Žoržas Dandenas), kuriame naudojo cirko ir balagano elementus. 1925–29 avangardistinės grupuotės Devětsil narys. 1925 Prahoje prie jos įkūrė (su J. Honzlu) Osvobozené divadlo (Aristofano Moterys Tesmoforijų šventėje 1926), 1927 – teatrą DADA (Tepalų pardavėjas 1928, pagal liaudies farsą), 1929 – Moderniąją studiją. 1930–45 režisavo Nacionaliniame teatre Prahoje, 1945–50 Divadlo na Vinochradech direktorius ir meno vadovas. 1945 su kitais įkūrė Dailiųjų menų akademiją Prahoje, iki 1950 joje dėstė; profesorius (1946). Svarbiausi spektakliai: Aristofano Paukščiai (1934), W. Shakespeare’o Julijus Cezaris (1936), Romeo ir Džuljeta (1938), Žiemos pasaka (1941), N. Gogolio Revizorius (1936), A. Puškino Borisas Godunovas (1937). J. Frejka šiuolaikiškai interpretavo klasikines pjeses, spektakliams būdinga aštri socialinė tematika, sąlyginė forma, emocionalus lyrizmas siejamas su konstruktyvizmu, dadaizmu, naudojami filmuoti kadrai. Parašė teatro teorijos veikalų (Gyvasis teatras / Živé divadlo 1936, Juokas ir teatro kaukė / Smích a divadelní maska 1942, Geležinis teatro laikotarpis / Železná doba divadla 1945).