John Michael Rysbrack
Rysbrack John Michael (Džonas Maiklas Rsbrakas), Johannes Michel Rysbrack, tikr. Jan Michiel Rijsbrack 1694 06 27Antverpenas 1770 01 08Londonas, anglų skulptorius. Flamandas. 1706–12 mokėsi Antverpene, manoma, M. van der Voorto I dirbtuvėse. Nuo 1720 gyveno Londone.
Kūryba
Kūrė dinamiškos barokinės kompozicijos antkapines, portretines, architektūrines skulptūras; dažniausi jo užsakovai ir portretuojamieji – garsūs to laikotarpio asmenys. Būdingas eklektiškas stilius, J. M. Rysbrackas garsėjo lipdymo, ypač preciziška marmuro apdirbimo technika. Didžiausią kūrybinio palikimo dalį sudaro biustai; jie santūrių formų, pailgintais torsais, nupjautais pečiais, detalizuoti, preciziški. 18 a. Anglijoje išpopuliarino portretinių biustų 2 tipus: en negligé (modelio neformalus atvaizdas šiuolaikiniais rūbais) ir all’antica (klasikinis modelio vaizdavimas Romos senatoriumi ir panašiai); kartais vienam asmeniui sukurdavo abiejų tipų biustus (Jamesas Gibbsas, abu 1726).
J. M. Rysbrack. Johnas Barnardas (marmuras, 1744, Metropolitano meno muziejus Niujorke)
Kiti žymesni biustai: Danielis Finchas (apie 1723), Alexanderis Pope’as (1730), Williamas Shakespeare’as (apie 1730), Johnas Barnardas (1744), Peteris Paulius Rubensas, Anthony van Dyckas (abu 1747). Sukūrė raito Vilhelmo III paminklą Bristolyje (1736), daug antkapinių marmurinių skulptūrų: K. Bovey, J. Smitho (abi apie 1728, Westminsterio vienuolyne Londone), E. Colstono (1729, Visų Šventųjų bažnyčioje Bristolyje), I. Newtono (1731, Westminsterio vienuolyne Londone), H. ir W. Somersetų, Beauforto antrojo ir trečiojo kunigaikščių (1755, Šv. Mykolo ir Visų Angelų bažnyčioje Badmintone). Kūrė reljefus (Romėniškos vedybos 1723, Kensingtono rūmuose Londone), t. p. sodo skulptūras (Inigo Jonesas ir Palladio 1723, Chiswick House, Londone, Heraklis 1756, Flora 1759). Buvo talentingas piešėjas, paliko daug eskizų, piešinių (Dvi menadės, Kareivis visu ūgiu sukryžiuotomis rankomis).