Dùnsas Škòtas Jonas (Joannes Duns Scotus) apie 1266Maxton (Škotija) 1308 11 08Köln, filosofas scholastas, teologas. Dr. Palaimintasis (beatifikuotas 1993, šventė Katalikų bažnyčioje – lapkričio 8, Stačiatikių bažnyčioje – kovo 20). Dr. (1305). Pranciškonas (1281). Įšventintas kunigu 1291.
Išsilavinimas ir pedagoginė veikla
1288–93 studijavo teologiją Oksfordo, 1293–96 – Paryžiaus universitete. Dėstė Kembridžo ir Oksfordo (1297–1301), Paryžiaus (1302–07, su pertrauka 1303) universitetuose, Kölne.
Filosofinės ir teologinės idėjos
Nagrinėjo tikėjimo ir žinojimo santykį. Teigė, kad Dievas yra pasaulio kūrėjas, pabrėžė tiesioginį Dievo buvimo suvokimą. Kritikavo Aristotelio ir Tomo Akviniečio idėjas apie protą. Augustinizmo ir tomizmo šalininkų ginče palaikė voliuntarizmą. Manė, kad žmogaus noras ir valia skatina pažinimą. Valioje (o ne prote) glūdi palaimos šaltinis; valia būdinga ir Dievui. Kėlė didelius reikalavimus mokslo įrodymams (sielos nemirtingumą laikė moksliškai neįrodomu dalyku), manė, kad mokslo sąvokos turi būti vienareikšmės. Ginčuose apie mokslą ir tikėjimą bandė skirti filosofiją nuo teologijos.
Jonas Dunsas Škotas (dailininkai Justus van Gent, Pedro Berruguete, aliejus, apie 1475, Marchės nacionalinė galerija Urbino)
J. Dunsas Škotas iškėlė idėją apie žmogaus kalbėjimo ir mąstymo reikšmę. Anot jo, tai sudaro žmogaus būties esmę.
Universalijos mąstant tampa realybe. Individualumas yra būties tobulybė.
Išanalizavęs tradicinius Dievo buvimo įrodymus J. Dunsas Škotas teigė, kad žmogui reikalingas apreiškimas. Tada žmogus suvokia tai, kas nepasiekiama protu.
Metafizika, kurios objektas yra būtis, nagrinėja abstrakčią Dievo sąvoką, o teologija – konkrečią.
Etika
Kūrinija kyla iš Dievo valios, kuri nustato ir moralinę tvarką. Žmogaus būtis visiškai įprasminama Dievo meilėje, žmogaus veiksmai geri, kai jie daromi iš meilės Dievui. Anot J. Dunso Škoto, pirmųjų dviejų Dievo įsakymų galiojimas yra absoliutus, jų pakeisti negali net pats Dievas.
Logika
Logikoje suformulavo antecedento neigimo dėsnį, sakantį, kad iš klaidingo teiginio galima padaryti bet kokią išvadą (įrodyti bet kokį teiginį).
Veikalai
Svarbiausi veikalai: Kiti logikos klausimai (Parva logicalia prieš 1295), Klausimai apie knygą „Apie sielą“ (Quaestiones super libros De anima 1298), Klausimai apie Aristotelio „Metafizikos“ knygas (Quaestiones super libros Metaphysicorum Aristotelis 1300), Lectura (3 kn. 1300–04, kn. 4 neišliko; komentarai Petro Lombardo sentencijų knygai), Oksfordo veikalas Opus Oxoniense, 1301–04, fragmentas lietuvių kalba 1980), Bet kokie klausimai (Quaestiones Quodlibetales apie 1306), Traktatas apie pagrindinį principą (Tractatus de Primo Principio).
L: E. Gilson Jean Duns Scot: Introduction à ses positions fondamentales Paris 1952; A. B. Wolter The Philosophical Theology of John Duns Scotus Ithaca–London 1990.