judesỹs, vienas izometrinių (nekeičiančių atstumo) atvaizdžių. Paprasčiausi judesiai plokštumoje yra lygiagretusis postūmis, posūkis, centrinė simetrija (posūkis 180° kampu) ir ašinė simetrija. Plokštumos lygiagretusis postūmis yra toks plokštumos atvaizdis į ją pačią (transformacija), kai plokštumos taškai pastumiami ta pačia kryptimi per tą patį atstumą. Plokštumos posūkis apie tašką (centrą) O kampu α yra tokia transformacija, kai kiekvienas spindulys OA apie tašką O pasukamas tuo pačiu kampu α. Ašinė simetrija – judesys, kuris kiekvieną tašką A atvaizduoja į jam simetrišką tašką A′ kurios nors ašies atžvilgiu. Jei xy – kurio nors plokštumos taško (originalo) A stačiakampės Descartes’o koordinatės, x′, y′ – taško A vaizdo A′ koordinatės, O′ – Descartes’o koordinačių pradžios taško O vaizdas, x0y0 – lygiagrečiojo postūmio vektoriaus OO′ koordinatės, α – posūkio apie tašką O kampas, plokštumos judesys nusakomas lygtimis x ' = x cos α y sin α + x 0 x^{'}`=`x`cos %alpha`-+`y`sin %alpha `+` x_{0} , y′ = x sinα ± y cosα + y0; apatinių ženklų atveju dar tektų atlikti ašinę simetriją kurios nors ašies atžvilgiu. Jei x, y koeficientų determinantas lygus 1, judesys nekeičia plokštumos orientacijos, jei determinantas lygus (–1), judesys keičia plokštumos orientaciją. Erdvėje judesys apibrėžiamas tokiomis taškų transformacijos lygtimis: x′ = a1 x + a2 y + a3 z + x0, y′ = b1 x + b2 y + b3 z + y0, z′ = c1 x + c2 y + c3 z + z0; čia ai, bici (i = 1, 2, 3) yra kampų kosinusai, tenkinantys tam tikras lygtis. Judesys bet kurią figūrą atvaizduoja į kongruenčiąją figūrą.

L: P. Katilius Analizinė geometrija Vilnius 1973.

2608

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką