kainų diskriminacija
káinų diskriminãcija, konkurencijos forma, kai tas pats produktas tuo pat metu skirtingiems pirkėjams parduodamas nevienodomis kainomis. Kainų diskriminaciją dažniausiai naudoja komunalinių paslaugų įmonės (pavyzdžiui, didesnius paslaugų tarifus taiko įmonėms, mažesnius – individualiems vartotojams arba atvirkščiai), kino teatrai (pavyzdžiui, taiko nuolaidas vaikams, studentams, pensininkams ar dieninių seansų bilietams), oro transporto bendrovės (pavyzdžiui, pagal pirkimo datą skirtingomis kainomis parduoda bilietus į tą patį reisą, tą pačią vietą). Kainų diskriminacija reiškiasi įvairiai. Tos pačios prekės įvairiems vartotojams parduodamos skirtingomis kainomis atsižvelgiant į konkretaus vartotojo perkamąją galią. Vienoks tų pačių prekių kiekis parduodamas viena kaina, kitoks – kita (pavyzdžiui, suvartojus tam tikrą gamtinių dujų kiekį už jų vieną kubinį metrą mokama viena kaina, o didesnį arba mažesnį – kita). Tos pačios prekės skirtingoms vartotojų grupėms parduodamos skirtingomis kainomis, bet kiekvienas vienetas tai žmonių grupei parduodamas vienoda kaina (pavyzdžiui, filmų ir spektaklių bilietų kainų nuolaidos studentams ir pensininkams, lėktuvų bilietai ekonominės ir verslo klasės keleiviams). Nevienodomis kainomis parduodamos prekės, kurios šiek tiek skiriasi (pavyzdžiui, dažymui panaudoti kitokie dažai, skirtinga pakuotė), nors jų gamybos išlaidos vienodos. Tos pačios prekės gali būti parduodamos kainomis, kurios priklauso nuo ją gaminančios įmonės įvaizdžio konkrečiame regione, metų laiko, mėnesio, dienos ar net valandos. Kainų diskriminacija taikoma, kai yra tam tikros sąlygos: pardavėjas turi galimybę dalyti rinką į rinkos segmentus, kuriuose prekės paklausa nevienoda; įsigiję prekę pigiau pirkėjai neturi galimybės jos perparduoti brangiau; nėra pavojaus, kad į rinkos segmentą, kuriame prekės parduodamos didesne kaina, įsiskverbs konkurentai; įmonės išlaidos rinkos segmentacijai ir kontrolei nėra didesnės už taikant kainų diskriminaciją gautas papildomas pajamas. Kainų diskriminacija turi būti vykdoma atsargiai, kad nesukeltų klientų nepasitenkinimo, kainų diskriminacijos pasirinkta forma neturi prieštarauti galiojantiems įstatymams, kitiems norminiams dokumentams.