katapultuojamasis krėslas
piloto katapultavimasis iš naikintuvo F-16 Fighting Falcon įvykus avarijai (2003 09 14, Jungtinių Amerikos Valstijų Mountain Home'o karinių oro pajėgų bazė)
katapultúojamasis krslas, speciali lakūno (astronauto) sėdynė su įtaisu jam iš orlaivio arba erdvėlaivio išsviesti (pvz., įvykus avarijai, baigus kosminį skrydį) ir parašiutu nuleisti ant žemės. Katapultuojamasis krėslas paprastai yra lakūno (astronauto) darbo vieta, fiksuojanti kūno padėtį, avarijos atveju tampanti gelbėjimo priemone, katapultuojama kartu su lakūnu (astronautu). Katapultuojamasis krėslas išmetamas pagal įgulos nario komandą, vado įsakymą arba specialaus įtaiso signalą. Pagal įrengimo vietą ir išmetimo kryptį krėslai skirstomi į katapultuojamus aukštyn (labiausiai paplitę), žemyn, veidu į priekį ir nugara į priekį. Kartais naudojami uždari katapultuojamieji krėslai (katapultuojamosios kapsulės), kuriose prieš katapultavimąsi užsiveria specialios sąvaros, sudarydamos aplink lakūną apsauginį apvalkalą, saugantį nuo išorinio aerodinaminio poveikio. Tokie krėslai nėra paplitę, nes jų konstrukcija yra gana sudėtinga.
Katapultuojamasis krėslas yra sudarytas iš reguliuojamo aukščio krėslo su nugarėle, galvos atramos, karkaso, fiksavimo petnešų ir juosmens diržų, šovos mechanizmo su pirotechniniais sprogdiniais, katapultavimo variklio, parašiutų sistemos, stabilizavimo sistemos, deguonies prietaiso su deguonies atsarga, pagalbinių įrenginių (pvz., skafandro vėdinimo įtaiso, laiko ir aukščio nustatymo automatinių įtaisų, pirmosios pagalbos priemonių). Krėslo atraminiai paviršiai iškloti minkštomis prie kūno priglundančiomis pagalvėlėmis. Katapultuojamasis krėslas paprastai įrengiamas ant kreipiamųjų sijų, kuriomis jis slenka katapultavimo pradžioje. Krėslo masė būna 50–150 kilogramų. Daugelis katapultuojamųjų krėslų gali būti išmetami bet kuriame aukštyje (t. p. ir nuo žemės paviršiaus) ir skrendant bet kokiu greičiu. Kai kuriais krėslais orlaivio įgulos nariai gali katapultuotis orlaiviui skrendant tik tam tikrame aukštyje tam tikru greičiu.
katapultuojamasis krėslas
Pirmieji katapultuojamieji krėslai buvo sukurti koviniams reaktyviniams lėktuvams II pasaulinio karo metu. Priverstiniu būdu palikdamas kabiną pirmasis išsigelbėjo vokiečių pilotas Helmutas Schenkas, 1942 katapultavęsis iš naikintuvo Heinkel He-280.