Kazimierz Twardowski
Twardowski Kazimierz (Kazimežas Tvardòvskis) 1866 10 20Viena 1938 02 11Lvovas, lenkų filosofas ir logikas. Dr. (1891).
Išsilavinimas ir veikla
1885–91 studijavo Vienos universitete. F. Brentano mokinys. 1894–95 dėstė Vienos, 1895–1930 – Lvovo universitetuose. Lvove steigė filosofijos būrelius, įkūrė Lvovo ir Varšuvos mokyklą, įsteigė Lenkų filosofų draugiją (1904), ėmė leisti filosofijos žurnalą Ruch Filozoficzny (1911). Skleidė F. Brentano filosofinį metodą, pradėjo mokslo filosofijos tradiciją Lenkijoje.
Psichikos reiškinių tyrinėjimai
Reikšmingiausias K. Twardowskio veikalas – Mokant apie vaizdinių turinius ir objektus (Zur Lehre vom Inhalt und Gegenstand der Vorstellungen 1894). Jame rėmėsi F. Brentano idėja, kad esminė psichinių reiškinių ypatybė, skirianti juos nuo fizinių reiškinių, yra intencionalumas – visi psichiniai reiškiniai nukreipti į kokį nors objektą. Tikslindamas F. Brentano idėjas K. Twardowskis išaiškino vaizdo turinio ir objekto bei vaizdo ir įsivaizdavimo akto skirtumus, plėtodamas intencionalumo idėją priėjo išvadą, kad negali būti vaizdinių, neturinčių objektų. Kiekvienas psichinis reiškinys turi turinį ir objektą, yra nukreiptas į objektą, bet ne į turinį.
Kazimierz Twardowski
Tiesos samprata
K. Twardowskis ginčijo F. Brentano idėją apie tiesos ir laiko ryšį, teigdamas, kad kiekviena tiesa yra absoliuti, kad sprendimo teisingumo vertė nepriklauso nuo aplinkybių (vietos ir laiko). Paveiktas E. Husserlio veikalo Loginiai tyrinėjimai 1911 atsisakė požiūrio, kad logikos tiesos priklauso psichiniam procesui.
Reikšmės teorija
Reikšmės teorijoje atskyrė veikimą ir padarinį, veikimui priskirdamas psichologinę, padariniui – loginę prasmę.
Kiti veikalai
Kiti svarbūs veikalai: Idėja ir suvokimas (Idee und Perception 1892), Vaizdiniai ir sąvokos (Wyobrażenia i pojęcia 1898).
Įtaka
K. Twardowskio žymiausi mokiniai – J. Łukasiewiczius, W. Tatarkiewiczius, R. Ingardenas, K. Ajdukiewiczius.
1151