Žaliakalnio funikulierius Kaune
keltuvas į Gedimino kalną Vilniuje
kéltuvas, įrenginys žmonėms ir kroviniams vertikaliai arba beveik vertikaliai kelti. Naudojamas statybvietėse, pastatuose, gamyklose, sandėliuose, techninio aptarnavimo įmonėse. Kelia platforma, kaušu, kabina, narveliu, lentyna ar kitu įrenginiu, judančiu kreipiamosiomis (išlaiko pastovią kėlimo trajektoriją) ar bėgių keliu. Kėlimo jėga perduodama lynais, grandinėmis, hidrauliniais ar kitais cilindrais, krumpliastiebine, sraigtine pavara. Būna periodinio ir nuolatinio veikimo. Varomas elektromechanine ar hidrauline pavara. Statybinis keltuvas būna stiebinis (jo kreipiamosios tvirtinamos prie stiebo; įrengiamas pastato išorėje) ir šachtinis (kreipiamosios įrengiamos statinių šachtose). Šachtinis keltuvas daugiausia naudojamas statant monolitinius gelžbetoninius kaminus, aušinimo bokštus. Šachtinis vienkabinis keltuvas žmonėms ir kroviniams vertikaliai kelti vadinamas liftu (dažniausiai įrengiamas pastatuose).
Automobiliams kelti naudojamas žirklinis (hidraulinio cilindro keliami sukryžiuoti metaliniai strypai ar kitas įtaisas) ir stiebinis (vienstiebis, dvistiebis, daugiastiebis) keltuvas. Kalnuotose vietose (ypač stačiuose šlaituose) žmonės keliami periodinio veikimo bėginiais keltuvais – funikulieriais. Bėgių keliu važiuoja 1–2 vagonai, tempiami lyno, kurį per skridinių sistemą traukia elektrinis variklis. Įrengiami vienkeliai (t. p. ir su vagonų pralanka kelio viduryje) ir dvikeliai. Vagonai ir keleivių įlipimo aikštelės yra su laiptais, saugumui įtaisyti avariniai stabdžiai. Daugiausia tokie keltuvai įrengiami kalnuotose šalyse – Šveicarijoje, Italijoje, Austrijoje. Pirmieji funikulieriai įrengti 1854 Genujoje (Italija) ir Semmeringe (Austrija). Lietuvoje veikia Kaune Žaliakalnio (įrengtas 1931) ir Aleksoto (įrengtas 1935) funikulierius, Vilniuje – keltuvas į Gedimino kalną (įrengtas 2003).
žirklinis automobilių keltuvas
-funikulierius