Kenijos dailė
Kènijos dail
Nuo seniausių laikų Kenijos dailė išsiskyrė įvairių formų ir apdailos taikomosios dekoratyvinės dailės dirbiniais. Iš odos daryti ritualiniai skydai, krepšiai, iš vario – papuošalai ir indai su geometriniais ornamentais. Indai (kalebasai) t. p. daryti iš molio ir moliūgo. Buvo paplitę pinti dirbiniai, medžio drožiniai. Nuo 14 a. statyti saviti, stačiakampe tvora apjuosti antkapiniai paminklai – apskriti, kvadratiniai arba daugiabriauniai stulpai (Achmado Mansuro bin Achmado Takwoje, 1682), suapvalintos, įrašais, geometriniu ornamentu dekoruotos stelos. Pastatai dažniausiai puošti stiuko reljefais, nuo 16 a. – keraminėmis plytelėmis. Išliko 16 a. portugalų dailės paminklų.
20 a. reiškėsi vokiečių ir anglų dailės įtaka. Taikomojoje dailėje vyravo senieji medžiagų apdirbimo metodai, jie derinti su moderniomis technologijomis. Sukurta simbolinių kompozicijų su natūraliais galvijų ragais, jose derinta geometriniai motyvai, įkomponuoti užsakovo portretai arba valstybės simboliai, naudota akrilo tapyba. Nuo 1966 Nairobyje veikia keramikos fabrikas, jame taikoma senoji rankų darbo technologija. Garsėja M. Odundo (g. 1950) keramikos dirbiniai. Sukurta populiarių nedidelių terakotos figūrinių statulėlių socialinėmis temomis (B. Apollo, g. 1959, E. Njenga, g. 1932, F. Omare, g. 1926). Plėtota grafika. Tęstos senosios medžio raižinio tradicijos, kūriniuose gausu simbolinių (ypač gyvūninių) motyvų. J. Adamsonas (1910–80), F. Oduya (g. 1951) sukūrė grafikos kūrinių etnografiniais motyvais. E. Sukuro plėtojo dokumentinį stilių, natūralistinį piešinį. T. Anderson (g. 1933) grafikos žanrą papildė tapybos ant šilko technika, įvairiomis improvizacijomis. T. Musoke (g. 1944) sukūrė fovizmo stiliaus grafikos kūrinių mišria technika. J. Katirakawe’s (g. 1940), A. Soi (g. 1939), S. Wadu (g. 1947), J. Waite’s (g. 1936) grafikos kompozicijose vyrauja fantastiniai elementai. Sukurta piešinių (J. Oswaggo, g. 1944, etnografiniai piešiniai), karikatūrų, iliustracijų vadovėliams. 20 a. pirmos pusės tapytojų kūriniuose vyravo kasdienio gyvenimo realijas perteikiantys siužetai, jų interpretacijos (R. Karugos, g. 1928, paveikslai, G. Robarts, g. 1937, akvarelės). A. Soi, J. Katirakawe nutapė impresionistinių, vitališkų paveikslų. Sukurta skulptūrinių paminklų žuvusiesiems per I ir II pasaulinius karus (Nairobyje). 20 a. antros pusės vaizduojamojoje dailėje (dauguma kūrėjų savamoksliai) derinamos senosios Rytų Afrikos dailės tradicijos ir šiuolaikinės dailės tendencijos. Tapytojų kūriniuose gausu fantastinių, siurrealistinių motyvų. Iš užsienio atvykę skulptoriai E. Ongesa (g. 1944), S. Wanjanas (g. 1936) sukūrė abstrakčių, modernistinių skulptūrų (E. Ongesos Enyamuchera 1978), skulptorius F. Nnaggenda (g. 1936) – modernių skulptūrų iš suvirintų metalo konstrukcijų (Motinystė, Laisvės kovotojas). Išsiskiria dinamiškos, abstrakčių formų J. Diangos (g. 1945) skulptūros. Nuo 1969 Kenijos meniniam gyvenimui įtaką daro galerijos Watatu, dailininkų grupuočių Banana Hill, Kuona Trust Museum Art Studios veikla.
2271
Kenijos kultūra
Kenijos konstitucinė santvarka