kinkinių transportas
Laplandijoje (Suomija) transportui naudojami šiauriniai elniai
kinkini transpòrtas, nebėginio sausumos transporto rūšis, kai transporto priemones (vežimus, roges) su keleiviais ir (ar) kroviniais traukia į jas įkinkyti gyvūnai. Kinkinių transportui dažniausiai naudojami arkliai, asilai, mulai, jaučiai, buivolai, dykumose – kupranugariai, Tolimosios Šiaurės regionuose (Rusijos ir Kanados šiaurėje, Aliaskoje, Skandinavijos šalyse) – šunys, šiauriniai elniai.
Privalumai ir trūkumai
Kinkinių transportas yra ekologiškai švarus, gali judėti blogesniais keliais, neturinčiais kietos dangos, bet jo galingumas ir greitis yra mažesni nei kitų transporto rūšių (šias charakteristikas galima pagerinti, kai į vežimą ar roges įkinkoma ne vienas, bet 3–4 ir daugiau arklių ar kitų gyvūnų), jis labiau nei kitos transporto rūšys pažeidžiamas dėl vėjo, kritulių, kitų gamtinių reiškinių poveikio. Vežant keleivius ir krovinius ilgesniais atstumais vežimai ir rogės turi kelis kartus per dieną sustoti, kad jas traukiantys gyvūnai pailsėtų, juos būtų galima pašerti ir pagirdyti.
diližanas
Istorija
omnibusas
Iki 19 a. antros pusės kinkinių transportas, pirmiausia arklinis, buvo svarbiausia sausumos transporto rūšis. Keleivių ir pašto pervežimams paspartinti daugelyje šalių buvo sukurtas platus pašto stočių (arklių stotis) tinklas, šiose stotyse pavargę arkliai buvo keičiami naujais, keleiviams už mokestį buvo suteikiami ekipažai ir vežėjų paslaugos. Intensyvaus eismo tarpmiestiniais maršrutais, t. p. miestuose keleivius ir paštą reguliariai vežiojo diližanai, omnibusai. Plėtojantis spartesniam geležinkelių, automobilių ir oro transportui nuo 20 a. vidurio kinkinių transporto reikšmė labai sumažėjo, miestuose jis beveik išnyko.
Kinkinių transportas 21 amžiuje
21 a. kinkinių transportas daugiausia naudojamas kaimo vietovėse vežant keleivius ir krovinius trumpais atstumais, o miestuose – pramoginiais tikslais, vežiojant turistus, vaikus, vestuvininkus. Kinkinių transportas išlieka svarbesnis ekonomiškai silpnose Trečiojo pasaulio valstybėse, kuriose mažiau išplėtotas automobilių kelių ir geležinkelių tinklas.