lėktuvas
keleivinis dviaukštis lėktuvas Airbus A380 (Didžioji Britanija, Prancūzija, Vokietija)
viensparnis lėktuvas Cessna 172M (Jungtinės Amerikos Valstijos)
naikintuvas F‑16AM (Jungtinės Amerikos Valstijos)
Boeing 737 lėktuvas (Jungtinės Amerikos Valstijos)
lėktùvas, variklio varomas, fiksuoto (nesisukančio) sparno arba sklandmens aerodinaminės jėgos keliamas, už orą sunkesnis orlaivis. Svarbiausios dalys: sparnai, liemuo, uodega, važiuoklė (ratinė, slidinė, vikšrinė, plūdinė, su oro pagalve; įtraukiamoji ir neįtraukiamoji), aviacinis variklis, valdymo, elektros, gyvybės palaikymo ir kita įranga. Pagal paskirtį lėktuvai skirstomi į civilinius ir karinius (turi ginkluotę). Civiliniai yra keleiviniai, krovininiai, keleiviniai‑krovininiai, žemės ūkio (pritaikyti dideliems žemės plotams apdoroti įvairiais chemikalais iš oro), sportiniai (lengvi ir kompaktiški), specialios paskirties (pavyzdžiui, gaisrams gesinti, žmonėms per stichines nelaimes, avarijas gelbėti, ligoniams vežti, viešajai tvarkai palaikyti) lėktuvai.
Jie pagal skridimo tolį dar skirstomi į vietinių (skridimo tolis iki 1000 km), artimųjų (iki 2000 km), vidutinių (2000–6000 km) ir tolimųjų (daugiau kaip 6000 km) skrydžių lėktuvus. Kariniai lėktuvai yra naikintuvai, bombonešiai, žvalgybiniai (atlieka taktines, operatyvines, strategines užduotis), kariniai transporto (veža karius ir krovinius), priešlaiviniai (ieško povandeninių laivų), radijo trukdžių sudarymo, vadovavimo iš oro (padeda koordinuoti kariuomenės veiksmus), degalų įpylimo ore, daugiatiksliai (atlieka įvairias užduotis) ir kiti lėktuvai. Pagal varytuvo tipą lėktuvai būna su orsraigčiu ir reaktyviniai, pagal didžiausią skridimo greitį – ikigarsiniai ir viršgarsiniai. Dažniausiai naudojami viensparniai ir dvisparniai lėktuvai, trisparniai lėktuvai naudoti iki 20 a. 4 dešimtmečio, sukurta daugiasparnio lėktuvo modelių.
strateginis bombonešis B‑52H (Jungtinės Amerikos Valstijos)
trisparnis lėktuvas Sopwith (Didžioji Britanija, 1916)
Pagal sparno padėtį liemens atžvilgiu lėktuvai yra žemasparniai, vidursparniai, aukštasparniai, pagal uodegą sudarančias plokštumas – paprastieji (turi aerodinaminius posūkio į dešinę ir į kairę, aukščio ir posvyrio vairus), beuodegiai (neturi uodegos plokštumų), anties tipo (prieš sparną turi horizontalų stabilizatorių – profiliuotą aerodinaminį paviršių, suteikiantį lėktuvui išilginį pastovumą), su dvigubais stabilizatoriais, pagal liemens tipą – vienliemeniai (vienaukščiai ir dviaukščiai), dviliemeniai ir beliemeniai (skraidantieji sparnai), pagal kilimo ir tūpimo būdą – kylantys vertikaliai, trumpojo (nuo 200 m iki 0,5 km; priklauso nuo lėktuvo masės) ir įprastojo (iki 5 km; taip pat priklauso nuo lėktuvo masės) kilimo ir tūpimo, pagal pilotavimo būdą – nepilotiniai (valdomi kompiuterio arba operatorių iš žemės) ir pilotuojamieji (valdo pilotai). Lėktuvai, kurių liemuo yra 5,5–6 m skersmens, vadinami plačialiemeniais. Dažniausiai lėktuvas turi 1–8 variklius, gali tūpti sausumoje, ant vandens (hidroplanai), ant vandens ir sausumoje (lėktuvas amfibija), ant laivo denio.
1806