liftas
keleivinio lifto schema: 1 – elektros variklis su stabdžiu, 2 – varantysis skriemulys, 3 – valdymo įrenginys, 4 – kėlimo lynas, 5 – kabina, 6 – kabinos durys, 7 – lankstusis kabelis, 8 – atsvaras, 9 – kreipiamosios
keleiviniai liftai
lftas (angl. lift – kelti), šachtinis keltuvas su kabina keleiviams ir kroviniams vertikaliai kelti. Būna elektrinis ir hidraulinis; keleivinis ir krovininis. Dažniausiai naudojamas elektrinis liftas. Jo pavara tvirtinama ant platformos viršutinėje šachtos dalyje arba ant jos įrengtoje pavaros patalpoje, esančioje virš pastato stogo. Kabina (stiklinė, plieninė, su medienos, plastiko ar skardos apdaila) keliama lynu arba diržu, vyniojamu ant pavaros suktuvo būgno arba suktuvo skriemulio. Kabinos su atsvarais (mažina jėgą, kurios reikia kabinai kelti) pakabintos ant lynų arba diržų per spyruoklinę ar balansuojančiąją pakabą ir juda kreipiamosiomis, pritvirtintomis prie šachtos sienos. Šachtos duobėje įrengti spyruokliniai arba hidrauliniai atraminiai buferiai, kurie prireikus sulaiko nuo smūgio kabiną ar atsvarą.
Lifto durys sudarytos iš dviejų ar daugiau dalių, kurios automatiškai atsidaro ar užsidaro susistumdamos teleskopiniu būdu. Liftas valdomas (programa sudaroma įvairiems keleivių įlipimo ir išlipimo variantams) iš kabinos, įlipimo aikštelės arba mišriuoju būdu. Kabinoje įrengtas valdymo pultas lanksčiuoju kabeliu sujungtas su automatiniu lifto valdymo įrenginiu. Keleiviniai liftai įrengiami gyvenamuosiuose ir administraciniuose pastatuose, viešbučiuose, gydymo, slaugos įstaigose. Specialios paskirties statiniuose (televizijos bokštuose), dangoraižiuose įrengiami greitaeigiai keleiviniai liftai, kurių kabinos gali būti kelių aukštų.
Būna ir specialūs keleiviniai liftai neįgaliesiems kelti. Keleivių saugumui kabinose įrengiami saugos įtaisai (trūkus kėlimo lynui neleidžiantys kabinai nukristi ar prireikus ją pristabdantys), kėlimo greičio ribojimo (įsijungia 15 % viršijus greitį) įrenginiai ir stabdžiai. Krovininiai liftai įrengiami pramonės įmonėse, sandėliuose, parduotuvėse. Keliamą krovinį gali lydėti žmogus (kabinos durys valdomos iš vidaus) arba keliamas tik krovinys (liftas juda lėčiau, turi mažiau saugos įtaisų). Kai kurie krovininiai liftai turi mikropavarą (automatiškai sumažina greitį) kabinai reikiamame aukštyje sustabdyti. Hidrauliniai liftai (kabina keliama darbinio skysčio energija) turi didesnę keliamąją galią negu elektriniai, bet kelia neaukštai. Šie liftai dažniausiai įrengiami neaukštuose pastatuose (viešbučiuose, moteliuose, ligoninėse, gyvenamuosiuose pastatuose), gamyklose, restoranuose, bibliotekose.
stiklinis liftas neįgaliesiems prie Masčio ežero
Lifto prototipai naudoti Romoje dar 1 a. pr. Kr., Egipte 6 a., Prancūzijoje ir Anglijoje nuo 17 amžiaus. Pirmieji liftai buvo mediniai, metalinių (varomų garu, vandeniu ir elektra) atsirado 19 amžiuje.
Lietuvoje pirmasis liftas įrengtas 1926 Kaune gyvenamajame name. Pirmieji greitaeigiai liftai įrengti 1979 televizijos bokšte ir Vilniaus viešbutyje Lietuva.