Lituanica virš Niujorko (1933 06 05)
„Lituanica“, „Lituanika“, lėktuvas, kuriuo lakūnai S. Darius ir S. Girėnas 1933 07 15–17 skrido iš Niujorko į Kauną. Aukštasparnis šešių vietų monoplanas Bellanca CH300 Pacemaker; jo liemuo iš plieno vamzdžių, sparnai, stabilizuojamosios plokštumos ir vairai iš medžio. Lėktuvą lakūnai 1932 06 nupirko už 3200 dolerių. Lėšas būsimajam transatlantiniam skrydžiui kaupė rengdami aviacijos šventes, skraidydami po Jungtinių Amerikos Valstijų lietuvių kolonijas, skraidindami keleivius; surinkta 8456,31 dolerio. 1933 pavasarį lėktuvas perdirbtas: paliktos dvi vietos lakūnams, kabinoje ir sparnuose įrengti papildomi degalų ir alyvos bakai, įdėtas 9 cilindrų žvaigždinis 268 kW galios variklis, padaryti nauji ilgesni sparnai, sutvirtintas liemuo; visas lėktuvas aptrauktas nauja drobe, nudažytas oranžine spalva, pavadintas Lituanica.
Lėktuve buvo du magnetiniai kompasai, dirbtinis horizontas, krypties giroskopas, posūkio, greičio ir aukščio rodyklės, variometras. Kiti techniniai duomenys nurodyti lentelėje. Kuro atsargų lakūnai turėjo daugiau kaip 50 h, arba apie 9650 km. Per 37 h 11 min. Lituanica nuskrido 6411 km (aplenkdama audras iš viso nuskrido 7058 km); tuomet šis rezultatas pagal skridimo tikslumą buvo geriausias, pagal tolį – antras. Dėl nenustatytų priežasčių Lituanica sudužo liepos 17 0 h 36 min. Pszczelniko miške (prie Soldino, dabar Myślibórzo, Lenkija).
Lituanica po katastrofos Pszczelniko miške (1933; Kauno miesto muziejus)
S. Darius (kairėje) ir S. Girėnas rengiasi skrydžiui į Lietuvą (1933 06–07 pradžia)
Lituanicos liekanos Vytauto Didžiojo karo muziejaus ekspozicijoje (Vytauto Didžiojo karo muziejus)
1
3172