Magnificat
Magnificat (lot. Magnificat anima mea Dominum... – Mano siela šlovina Viešpatį...), bažnytinės vokalinės muzikos žanras; šio žanro kūrinys. Šlovinamoji giesmė pagal Švč. Mergelės Marijos žodžius (Lk 1, 46–55), kuri su antifona giedama Liturginių valandų (Mišparų) pabaigoje ir per kai kurias kitas šventines apeigas. Monofoninė Magnificat giedama iškilmingais psalmės tonais, bet jos formulė labiau išplėtota. Magnificat turi ir savas antifonas.
Raida 15 a. viduryje–17 a. pradžioje
15 a. viduryje–17 a. pradžioje Magnificat buvo vienas dažniausių liturginių tekstų, vartotų polifoninėse kompozicijose. Jas kūrė G. Dufay, A. Brumelis, J. Moutonas, J. Walteris, T. L. de Victoria, C. de Moralesas, G. P. da Palestrina, O. di Lasso ir kiti. Magnificat giedota katalikų ir protestantų bažnyčiose. Komponavimo būdai labai įvairūs: nuo foburdono iki sudėtingos motetinės kompozicijos. Nuo 16 a. pabaigos kurtos ir Magnificat parodijos pagal motetus, pasaulietines kompozicijas arba naudojant ne psalmių cantus firmus (Orlando di Lasso, M. Praetorius ir kiti). Magnificat kurtos pagal teksto eilutes responsoriniu arba 2 chorų principu. Neporinės eilutės dažniausiai giedotos monofoniškai (grigališkai, psalmės tonu) arba grotos instrumentu, porinės – giedotos polifoniškai. Baroko epochos Magnificat giesmių išplėtota kiekviena teksto eilutė, muzika iliustruoti emocingieji žodžiai (magnificat, exultavit, deposui, humilitatem), išnaudotos instrumentų, solistų ir choro galimybės, aido efektai (C. Monteverdi, D. Buxtehude, H. Schützas). 17 a. Magnificat komponuotos ir klavyrui (G. Frescobaldi, S. Scheidtas, J. S. Bachas, J. Pachelbelis, D. Buxtehude). Klasicizmo laikotarpiu Magnificat muzika pasidarė reikšmingesnė už tekstą; žodžiai tarnavo muzikinei formai, jos plėtojimo logikai.
Raida 19–20 amžiuje
19 a. Magnificat sukūrė tik F. Mendelssohnas-Bartholdy. 20 a. vartojamos modernios Magnificat komponavimo technikos, neoorganumo ir modalinės harmonijos principai (A. Hovhanesso Magnificat, 1968), neobaroko priemonės (L. Berkeley Magnificat, 1968), sonoristiniai efektai (K. Pendereckio Magnificat, 1974) ir kita. Magnificat sukūrė ir lietuvių kompozitoriai (K. Vasiliauskaitė, N. Sinkevičiūtė, kiti).
1571