mãsinė komunikãcija, įvairios informacijos sistemingas teikimas platiesiems gyventojų sluoksniams siekiant kryptingai paveikti visuomenės nuomonę. Masinę komunikaciją skleidžia leidyklos, redakcijos, muzikos įrašų studijos, kinas, radijo ir televizijos kanalai, kitos organizuotos technologinės priemonės ir institucijos. Jų pranešimai skirti didelei auditorijai, yra vieši – atviro, visiems suprantamo turinio, gali pasiekti plačią auditoriją vienu metu. Auditorija įvairialypė, ją sudaro skirtingo išsilavinimo, gyvenimo būdo ir kultūros žmonės. Svarbi masinės komunikacijos sąlyga – masinė auditorija, tai yra suvienytų bendro susidomėjimo ir elgesio modelio, bet vienas kito nepažįstančių, neturinčių tarpusavio sąveikos galimybių ir neorganizuotų individų visuma.

Moderniosios masinės komunikacijos pirmoji priemonė buvo spausdinta knyga, laikraščiai. Iki to laiko politikos ir tarpt. prekybos naujienos buvo platinamos paštu. Kartu su laikraščiu formavosi ir jo skaitytojai. Tobulinamos technologijos, visuotinis raštingumas, ekonominė veikla, demokratijos plėtra veikė vienas kitą. 19 amžiaus pabaigoje atsiradęs kinas labiau susijęs su laisvalaikiu. Jo plėtotę labiau lėmė ne technologijos, bet poreikis. Kinas ir laikraščiai tenkino skirtingų visuomenės sluoksnių – vidurinės klasės ir darbininkų – poreikius. Iš telefono, telegrafo, fotografijos, kino, garso įrašymo technologijų išsirutuliojo radijas ir televizija (20 amžiaus pradžia). Šios priemonės iš pradžių veikė kaip pranešimų perdavimo technologijos. Savo turiniu ir struktūra radijas ir televizija buvo susiję su jau esančiomis masinės komunikacijos priemonėmis. Vis dėlto jų visų raida priklausė nuo visuomenės ekonominių, socialinių, kultūrinių sąlygų, taip pat jos darė įtaką visuomenei – kūrė savo auditorijas.

Muzikos įrašai, atsiradę 19 amžiaus 9 dešimtmetyje, yra demokratiškesnė, lengviau prieinama muzikos forma nei koncertai. Kaip masinės komunikacijos priemonė ji kurį laiką plėtota kartu su radiju. Naujosios technologijos – nešiojamieji magnetofonai, kompaktiniai diskai, DVD (digital video disc) įrašai, mobiliojo ryšio priemonės pirmiausia pasiekė jaunimą. 20 amžiaus pabaigoje–21 amžiaus pradžioje masinės komunikacijos priemonėmis tapo ir naujosios kompiuterinės technologijos (ypač internetas).

3154

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką