mažmeninė prekyba
mažmennė prekýba, prekių pardavimas galutiniams vartotojams jų asmeniniams ir namų ūkio (šeimos) poreikiams tenkinti.
Mažmeninės prekybos įmonių veikla
Mažmeninės prekybos įmonės verčiasi (išimtinai ar daugiausia) prekių pardavimu gyventojams. Jos kartu gali vykdyti ir kitokią ūkinę veiklą (gaminti prekes, teikti paslaugas, verstis didmenine prekyba ar viešuoju maitinimu), bet prekių apyvartoje svarbiausia reikšmė tenka mažmeninei apyvartai. Mažmeninė prekyba gali vykti įvairiomis formomis: tiesioginio pardavimo, siunčiamosios, internetinės (elektroninis verslas) prekybos. Mažmeninės prekybos svarbiausias rodiklis yra prekių apyvarta (per tam tikrą laikotarpį už parduotas prekes ir suteiktas paslaugas gautos pajamos).
Prekių pardavimo vietos
Mažmeninės prekybos įmonės savo veiklą vykdo per tam tikrus prekybos objektus (prekių pardavimo vietas): parduotuves, kioskus, išvežiojamosios ir išnešiojamosios prekybos priemones, prekybos automatus. Labiausiai paplitusios ir didžiausią reikšmę turi parduotuvės.
Svarbiausias parduotuvę nuo kitų prekybos objektų skiriantis bruožas yra prekybos salė – speciali patalpa, skirta prekių pasiūlai demonstruoti ir pirkėjams aptarnauti. Parduotuvės skiriasi parduodamų prekių asortimentu, dydžiu, pirkėjų aptarnavimo būdais, kainų politika ir kita. Dažnai panašios (pvz., savo asortimentu) parduotuvės skiriasi pagal kitus požymius.
Pagal pagrindinius požymius panašios parduotuvės priskiriamos tipologinėms grupėms (tipams). Labiausiai paplitę parduotuvių tipai: kasdienės paklausos prekių, specializuotos, universalinės, supermarketai ir kitos savitarnos principu dirbančios didelės parduotuvės, mažų kainų parduotuvės. Šie parduotuvių tipai rinkoje gali veikti kaip visiškai savarankiškos, nepriklausomos, pavienės įmonės, bet dažniausiai jos priklauso įvairiems junginiams (sistemoms, grupėms, susivienijimams), pvz., parduotuvių tinklams, pirkimo bendrovėms, vartotojų bendrovėms (kooperatyvams), jungtinėms universalinėms parduotuvėms, mažmeninės prekybos koncernams, franšizės (privilegijų) sistemoms, prekybos centrams.
Mažmeninės prekybos įmonių koncentracija ir junginiai
20 a. pabaigoje–21 a. pradžioje pasaulio mažmeninėje prekyboje įvyko didelių pokyčių, kurie pasireiškė prekybos įmonių koncentracija ir kooperavimusi, mažmeninės ir didmeninės prekybos integracija, internacionalizacija, sparčia naujų komunikacijos ir informacinių technologijų plėtra, su ja susijusiu elektroninės mažmeninės prekybos atsiradimu ir sparčiais jos augimo tempais.
Veikia dideli prekybos įmonių junginiai (susivienijimai, sistemos, grupės, koncernai), jų prekybos tinklą sudaro tūkstančiai parduotuvių, prekių apyvarta siekia dešimtis ir šimtus milijardų Jungtinių Amerikos Valstijų dolerių (lentelė). Mažmeninės prekybos didžiausios grupės, ypač įsikūrusios Europoje, sėkmingai plečia veiklą savo šalyse, t. p. panaudodamos įvairias formas (bendrosios įmonės, antrinės bendrovės, įmonių įsigijimas, franšizė ir kita) ir parduotuvių įvairius tipus skverbiasi į kitas valstybes. Daugelio Europos mažmeninės prekybos didžiųjų grupių apyvarta už savo šalies ribų sudaro daugiau kaip 40 % visos apyvartos.
Bendrovė, grupė (sistema) | Šalis | Apyvarta, mlrd. Jungtinių Amerikos Valstijų dolerių |
---|---|---|
Walmart Inc. | Jungtinės Amerikos Valstijos | 526,3 |
Amazon.com | Jungtinės Amerikos Valstijos | 190,1 |
Costco | Jungtinės Amerikos Valstijos | 134,7 |
Kroger | Jungtinės Amerikos Valstijos | 123,0 |
Schwarz Gruppe | Vokietija | 121,8 |
Walgreens Boots Alliance | Jungtinės Amerikos Valstijos | 111,4 |
Aldi | Vokietija | 108,3 |
Home Depot | Jungtinės Amerikos Valstijos | 107,3 |
Carrefour | Prancūzija | 104,3 |
Tesco | Didžioji Britanija | 101,1 |
Seven & I | Japonija | 89,5 |
CVS | Jungtinės Amerikos Valstijos | 83,8 |
JD.com | Kinija | 82,7 |
Target | Jungtinės Amerikos Valstijos | 74,7 |
Ahold Delhaize | Olandija | 74,0 |
Auchan | Prancūzija | 71,4 |
Aeon | Japonija | 69,9 |
Loweʼs | Jungtinės Amerikos Valstijos | 69,3 |
Albertsons | Jungtinės Amerikos Valstijos | 60,3 |
Edeka | Vokietija | 54,8 |
Lietuvoje
Lietuvoje 2018 pradžioje veikė 14 757 mažmeninės prekybos įmonės (17,7 % visų šalies įmonių), jos turėjo 17 751 parduotuvę (Lietuvos statistikos departamento duomenys). Mažmeninės prekybos sistemoje dirbo apie 150 370 darbuotojų. 2018 mažmeninės prekybos (įskaitant prekybą variklinėmis transporto priemonėmis ir motociklais, jų techninę priežiūrą, remontą ir automobilių degalų mažmeninę prekybą) apyvarta (be pridėtinės vertės mokesčio) sudarė 15,2 mlrd. eurų ir buvo 1,8 kartus didesnė nei 2010.
1621