monopolija
monopòlija (gr. monopōlia – teisė prekiauti vienam), rinkos struktūra, kai rinkoje veikia tik vienas prekių pardavėjas ar paslaugų tiekėjas, neturintis konkurentų.
Samprata
Ilgalaikė monopolija gali susiformuoti tik tada, kai monopolininko prekė ar paslauga neturi artimų pakaitalų (substitutų) ir yra svarbių kliūčių, neleidžiančių potencialiems konkurentams įeiti į rinką. Prekių ir paslaugų vartotojai tampa priklausomi nuo vienintelio jų pardavėjo, todėl monopolinė rinka nėra laisvoji rinka. Monopolininkas gali savo nuožiūra nustatyti parduodamos produkcijos kainą (monopolinė kaina) arba gamybos mastą, maksimizuojantį jo pelną – tai dažniausiai pasiekiama produkcijos parduodant mažiau negu būtų parduodama tobulosios konkurencijos sąlygomis, bet didesnėmis kainomis, todėl nukenčia vartotojai.
Rūšys
Pagal monopolinės galios šaltinį skiriama komercinė, teisinė ir natūrali monopolija.
Komercinė monopolija atsiranda dėl išradimų, naujų produktų ar technologijų, kitų inovacijų sukūrimo ir patentų įregistravimo, svarbių ekonominių išteklių kontrolės, bendrovių susijungimo, konkurentų išstūmimo iš rinkos.
Teisinė monopolija susiklosto tais atvejais, kai valstybė ar savivaldybė suteikia vienai bendrovei išimtinę teisę veikti tam tikrų produktų ar paslaugų rinkoje (monopolis).
Natūrali monopolija susijusi su masto ekonomija, kai viena bendrovė gali gaminti daug produkcijos ar teikti paslaugas dideliam vartotojų skaičiui mažesnėmis sąnaudomis negu kelios mažesnės konkuruojančios bendrovės, nes produkcijai gaminti ar paslaugoms teikti reikia didelių investicijų ir sudėtingos infrastruktūros (brangi įranga, naftos, dujų, vandentiekio vamzdynai, telekomunikacijų, elektros tinklai, geležinkelio bėgiai ir kita). Šiuo atveju sudaryti sąlygas konkurencijai yra ekonomiškai nenaudinga, todėl valstybė leidžia veikti natūralioms monopolijoms (tai gali būti ir privačios, ir valstybės ar savivaldybių įmonės) energetikos, kasybos, sunkiosios pramonės, telekomunikacijų, viešojo transporto, komunalinių paslaugų ir kitose srityse, reguliuodama monopolininkų veiklą, ypač kainodarą.
Plataus vartojimo prekių ir paslaugų rinkoje tobuloji (grynoji) monopolija susiformuoja retai, net ir didžiausios bendrovės paprastai turi konkurentų.
Poveikis
Monopolija gali turėti ir teigiamą poveikį ekonomikai, nes didelėms bendrovėms lengviau konkuruoti tarptautinėje rinkoje. Dėl didelės ekonominių išteklių, technologijų ir kvalifikuotų specialistų koncentracijos monopolinę galią turinčios bendrovės gali vykdyti savarankiškus mokslinius tyrimus, diegti naujoves ir spartinti techninę pažangą.
2498
-natūrali monopolija; -komercinė monopolija; -teisinė monopolija