klasikinis Harley-Davidson motociklas (Jungtinės Amerikos Valstijos)
motocklas (moto… + gr. kyklos – ratas), dviratė (rečiau triratė ar keturratė) 1–3 vietų transporto priemonė, varoma vidaus degimo variklio, kurio cilindrų darbinis tūris 50–1500 cm3. Motociklo masė mažiau kaip 400 kg. Visus motociklo mazgus jungia rėmas, kuris dažniausiai būna suvirintas iš plieno ar lengvųjų lydinių apvalaus ar kito skerspjūvio vamzdžių; kai kada daromas iš anglies pluošto. Rėmo priekyje tvirtinama teleskopinė šakė, prie jos – priekinis (dažniausiai varomasis) ratas. Rėmo gale tvirtinamas užpakalinis ratas, paprastai varantysis (motociklas gali turėti ir visus varančiuosius ratus). Vienratės priekabos tvirtinamos prie motociklo šono. Motociklo vairas dviratinis, jo rankenose įtaisomi akceleratoriaus (dešinėje), rankinio stabdžio, sankabos (kairėje) bei kiti valdikliai. Variklis tvirtinamas ties rėmo viduriu, virš jo – degalų bakas ir viena ar atskiros sėdynės vairuotojui ir keleiviui.
Variklis karbiuratorinis arba su įpurškimo sistema, 1–6 cilindrų, dvitaktis arba keturtaktis, aušinamas oru, skysčiu arba mišriai, paleidžiamas kojiniu arba elektriniu starteriu. Variklio alkūninio veleno sukimo momentas grandinine, diržine arba krumpline pavara perduodamas į pavarų dėžę, iš jos grandinine, diržine pavara arba kardano velenu varančiajam ratui. Pavarų dėžė mechaninė, 4–6 laipsnių, arba automatinė. Sankaba 1 skridinio sausa arba kelių skridinių, panardintų į alyvą. Pakaba turi dujinius arba tepalinius amortizatorius. Stabdžiai diskiniai, rečiau būgniniai. Motociklo elektros įranga: srovės šaltinis (nuolatinės arba kintamosios srovės generatorius, akumuliatorių baterija), uždegimo, apšvietimo, signalizacijos įtaisai. Pagal variklio cilindrų darbinį tūrį motociklai skirstomi į lengvuosius (50–125 cm3), vidutinius (125–500 cm3), sunkiuosius (500–1500 cm3), pagal paskirtį ir konstrukcijos ypatybes – į miesto, sportinius, turistinius, lenktyninius, keturračius, specialiuosius, sniego, vandens motociklus. Turistiniai motociklai pritaikyti tolimoms kelionėms. Ištaigingiausi turistiniai yra dideli ir sunkūs; turi skydą, saugantį vairuotoją nuo vėjo, šildomas rankenas, atlošą keleiviui, dideles krovinių dėžes, akustinę, navigacinę, stabdžių antiblokavimo sistemas, oro pagalvę ir kitokią ištaigos ir saugumo įrangą, geras dinamines valdymo savybes. Miesto (gatvės) motociklai daug lengvesni ir ne tokie galingi kaip turistiniai, manevringi ir gana ekonomiški.
Lenktyniniai motociklai skirti lenktynėms ir dažniausiai nepritaikyti važinėti bendrojo naudojimo keliais (pvz., neturi apšvietimo ir signalizacijos įtaisų). Lenktyniniai motociklai, skirti lenktynėms žiedine trasa, yra labai dinamiški, greiti, lengvi, jų korpusas dengtas aerodinaminiais elementais. Lenktyniniai kroso motociklai, pritaikyti motokroso lenktynėms natūralia raižyta vietove, turi minkštą, didelės eigos pakabą, gilų padangų protektorių, aukštai iškeltus sparnus ir išmetimo vamzdį. Lenktyniniai trekiniai motociklai pritaikyti lenktynėms treke ar motodrome, lenktyniniai spidvėjaus – spidvėjaus varžyboms treke, lentyniniai trialo (lengvi, turi žemą svorio centrą) – šuoliams ir trialo varžybų kliūtims įveikti. Lenktyniniai greičio rekordų motociklai pritaikyti greičio rekordams siekti trumpose tiesiose trasose.
lenktyninis motociklas Suzuki GSX-R1000 (Japonija)
Dauguma sportinių motociklų skirti važiuoti dideliu greičiu, dažniausiai jie visiškai uždengti aerodinaminiais gaubtais, vairuotojas sėdi labai palinkęs į priekį. Sportiniai motociklai labai dinamiški, bet ant jų nelabai patogu sėdėti. Sportiniai turistiniai yra sunkesni, beveik tokie pat dinamiški ir ant jų sėdėti patogiau. Enduro klasės sportiniai motociklai panašūs į lenktyninius kroso motociklus (turi didesnės eigos pakabą ir iškeltus sparnus), įprastas ar gilaus protektoriaus padangas ir elektros įrangą, todėl pritaikyti važinėti bendrojo naudojimo keliais mieste arba (su didesnio darbinio tūrio varikliais) plentu, žvyrkeliu. Keturračiai motociklai dažniausiai turi visų ratų pavarą, gilaus protektoriaus plačias padangas, jiems būdingas didelis važumas. Specialieji (policijos, kariniai, krovininiai) motociklai turi specialių įtaisų ir įrenginių. Sniego motociklai skirti važiuoti žiemą sniegu ar ledu – motociklas neturi ratų, varomas į vikšrą panašia gumos juosta, vairuojamas priekyje įtaisytomis viena ar dviem slidėmis. Vandens motociklai (su plūdria aptakia apatine dalimi) varomas srautiniu varytuvu. Motociklų litražinė galia: turistinių – iki 100 kW/dm3, miesto – 85–100 kW/dm3, sportinių – iki 160 kW/dm3, sportinių turistinių – 100–115 kW/dm3. Motociklų su dvitakčiu varikliu litražinė galia didesnė negu keturtakčių.
Istorija
motociklas Triumph Bonneville (Didžioji Britanija)
Pirmąjį motociklą 1885 sukonstravo G. Daimleris (Vokietija). Jis mediniam dviračiui, kurio ratai buvo kaustyti metaliniais lankais, pritaisė vieno cilindro apie 368 W galios, 264 cm3 darbinio tūrio benzininį variklį, kaip sėdynę panaudojo arklio balną, pritvirtintą virš cilindro, 860 mm aukštyje (pusiausvyrai išlaikyti turėjo įtaisytus atraminius ratukus). 1895 motociklams pritaikytos pripučiamos guminės padangos. Apie 1925 susiformavo klasikinė motociklo komponuotė su degalų baku ant rėmo, savita sėdyne ir kaire koja valdoma pavarų dėže. Klasikinis motociklas neturi aerodinaminių gaubtų, vairuotojas ant jo sėdi vertikaliai. Jungtinėse Amerikos Valstijose paplito kitokio stiliaus motociklai su V raidės formos 2 cilindrų varikliu: pvz., klasikiniai Harley-Davidson motociklai turi nedidelio skersmens plačius ratus,
juos gaubiančius sparnus, kartais aerodinaminius gaubtus ir bagažo dėžes, Chopper motociklai – aukštai iškeltą vairą, į priekį pastumtas pakojas ir didesnio skersmens priekinį ratą, platesnį galinį ratą, laipto formos sėdynę (keleivis sėdi aukščiau už vairuotoją); kiti motociklai – žemai nuleistą vairą, ilgą bazę, labai platų galinį ratą. Kai kurios motociklų markės: Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki (Japonija), Gilera, Ducati, Aprilia, Cagiva (Italija), BMW (Vokietija), KTM (Austrija), Harley-Davidson (Jungtinės Amerikos Valstijos), Triumph (Didžioji Britanija).
306