Muitinės konvencija
Mutinės konveñcija, Mutinės konveñcija dl tarptautnio krovini gabẽnimo sù TIR knygẽlėmis, 1975 mẽtų TIR konveñcija, Jungtinių Tautų teisės aktas, reglamentuojantis krovinių tarptautinį gabenimą. Muitinės konvencija taikoma vežant krovinius be tarpinio perkrovimo į kelių transporto priemones, automobilinius traukinius arba konteinerius, kai kertama viena ar kelios sienos nuo vienos tranzito šalies išvykimo muitinės įstaigos iki kitos tranzito šalies paskirties muitinės įstaigos arba tos pačios tranzito šalies paskirties muitinės įstaigos, jei tam tikra TIR (Transport International Route – tarptautinis kelių transportas) dalis nuo pradžios iki pabaigos yra vykdoma automobilių transportu. Muitinės konvencija nustato, kad kroviniai, vežami užplombuotomis kelių transporto priemonėmis, automobiliniais traukiniais ar konteineriais, tranzito šalių pasienio muitinėse en route (bet kuri tranzito šalies muitinė, per kurią autotransporto priemonė, automobilinis traukinys ar konteineris važiuoja be sustojimo) nėra apmokestinami importo ir eksporto muitais, mokesčiais ar užstatu. Tokie kroviniai tranzito šalių pasienio muitinėse dažniausiai netikrinami. Siekiant išvengti piktnaudžiavimo muitinės tarnybos išimties tvarka gali krovinį patikrinti. Prie kelių transporto priemonių arba automobilinių traukinių turi būti pritvirtintos stačiakampės lentelės su užrašu TIR. Kiekvienai kelių transporto priemonei ar konteineriui įforminama atskira TIR knygelė. Viena TIR knygelė gali būti įforminama ir vienam automobiliniam traukiniui arba keliems konteineriams, pakrautiems vienoje transporto priemonėje ar jų sąstate. Tokiu atveju TIR knygelėje būtina atskirai nurodyti kiekvienos sąstatui priklausančios transporto priemonės arba kiekvieno konteinerio krovinį. TIR knygelė galioja tik vienam vežimui. Kiekvienoje en route ir paskirties muitinėje kelių transporto priemonė, automobilinis traukinys ar konteineris kartu su vežamu kroviniu ir įforminta to krovinio TIR knygele pateikiami muitinės kontrolei. Kiekvienos tranzito šalies en route muitinės pareigūnai dažniausiai pripažįsta kitų tranzito šalių muitinės pareigūnų uždėtas ir nepažeistas muitinės plombas. Muitinės konvencijos nuostatų pažeidėjas baudžiamas tos šalies, kurioje padarytas pažeidimas, įstatymų nustatyta tvarka.
Susitarusiosios šalys ir prie Muitinės konvencijos prisijungusiosios šalys tampa Administracinio komiteto narėmis. Komitetas svarsto visas pasiūlytas Muitinės konvencijos pataisas, prižiūri, kaip taikoma Muitinės konvencija, ir nagrinėja šalių, asociacijų, tarptautinių organizacijų visas pagal Muitinės konvenciją taikomas priemones ir jų tinkamumą, taip pat per TIR valdybą prižiūri ir teikia paramą taikant Muitinės konvenciją nacionaliniu ir tarptautiniu lygiu. TIR valdybą sudaro Administracinio komiteto 2 metų kadencijai renkami 9 nariai iš Muitinės konvencijos skirtingų šalių. TIR valdybos kompetenciją nustato Administracinis komitetas. TIR valdyba prižiūri, kaip taikoma Muitinės konvencija, atlieka Administracinio komiteto pavestas funkcijas – prižiūri, kaip centralizuotai spausdinamos ir asociacijoms platinamos TIR knygelės, koordinuoja ir skatina keitimąsi naujovėmis ir kita informacija tarp šalių kompetentingų institucijų, palengvina ginčų sprendimą tarp šalių, asociacijų, draudimo įmonių ir tarptautinių organizacijų, remia muitinės tarnybų ir kitų su TIR procedūromis susijusių šalių personalo mokymą ir kita.
Norėdamos supaprastinti tarptautinių krovinių vežimą kelių transporto priemonėmis Jungtinės Tautos 1975 priėmė Muitinės konvenciją. Jungtinių Tautų narės Muitinės konvenciją pasirašė Ženevoje 1976 01 01–1976 11 30. 2017 prie Muitinės konvencijos buvo prisijungusi 71 šalis (Lietuva prisijungė 1993).
1986